نوشته شده توسط : admin

دانشگاه قم

دانشکده:  الهیات و علوم اسلامی

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد:  فلسفه وکلام اسلامی

عنوان:

بررسی و تحلیل دو نظریه انسان دینی و دین انسانی

استاد راهنما:

دکتر عباس ایزد پناه

استاد مشاور:

دکتر احمد عابدی

پاییز/ 1390

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:
رابطه دین(یعنی شریعت یا متون دینی) با معارف بشری از دیرباز مورد مطالعه محققان قرارگرفته است، تحول پذیری معارف دینی درگرو تحول معارف بشری که از آن، به اصطلاحِ احکام در خدمت انسان هستند، نه مردم برای احکام، تعبیر می شود. لذا اگر خواست مردم تغیییر پیدا کند، احکام هم باید عوض شوند. در مقابل این نوع قرائت از دین، قرائت غیر انسانی یا فوق انسانی از دین و دین داری قرار دارد، و آن این است که بگوییم دین مجموعه ای از علوم و احکام غیبی است که از عالم غیب وارد زندگی انسانها شده و انسان هر چه را دارد، با آن عاملی بسنجد که از غیب وارد شده و صحت و سقم آن مسائل را با عامل غیبی مشخص کند. لذا در این پایان نامه، دو نظریه انسان دینی و دین انسانی، در دو بخش، مورد تحقیق و بررسی قرار می گیرد، که در نهایت گفته می شود دین، برای خدمت به بشر آمده است. به عبارت دیگر دین برای انسان و درخدمت انسان می باشد. و با پرداختن به این موضوع، بحث رسالت اصلی دین و تعیین قلمرو آن و به تبع انتظارات بشر از دین آغاز می شود، و بیان می شود که انتظارات بشر در قلمرو دین، حداکثری است. و همچنین دین دارای کارکردهای بی بدیلی نیز می باشد. در این بحث علاوه بر استفاده از متون دینی همچنین از روش برون دینی نیز بهره گرفته شده است.
کلمات کلیدی: انسان – دین – قلمرو دین – قلمرو انسان – کارکرد دین.
فهرست مطالب

عنوان صفحه
________________________________________________________
فصل اول کلیات: 1
مقدمه: 2
موضوع تحقیق: 2
اهمیت موضوع: 3
اهداف: 4
پرسش های پژوهش: 4
فرضیات: 6
پیشینه بحث: 6
مفهوم شناسی و جایگاه انسان ودین: 9
1-1-): مفهوم شناسی و جایگاه انسان: 9
1-1-1-): هویت انسان: 13
1-1-2-):جایگاه انسان در آفرینش: 17
1-1-3-): رابطه انسان با هستی: 21
1-2-): تعریف دین: 28
1-2-1- ): مفهوم لغوی دین: 31
1-2-2-): مفهوم اصطلاحی دین : 33
فصل دوم انسان دینی یا دین انسانی: 40
2-1-): انسان دینی: 41
چرائی نیاز بشر به دین (چرا باید انسان دینی باشد؟): 41
2-1-1-): قلمرو انسان: 42

و....

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 581
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد پیوسته رشته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
(گرایش فلسفه و کلام اسلامی)

نسبت نظر و عمل در سعادت انسان از نگاه ابن سینا

استاد راهنما:
آیه الله سید حسن سعادت مصطفوی

استاد مشاور:
دکتر رضا محمد زاده

شهریور 1390

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

 

چکیده
ابن سینا ماهیت و چیستی سعادت را لذت می داند ولذا غالبا بحث سعادت را از بهجت و لذت شروع می کند .البته مراد شیخ از لذت در تعریف سعادت، مطلق لذت نیست بلکه مراد وی برترین نوع لذت یعنی لذت عقلی است. فهم کامل نظریه سعادت شیخ مستلزم توجه به نکات زیر است که در رساله به تفصیل به آنها پرداخته ایم.نکته اول: ابن سینا در بحث سعادت و به تصویر کشیدن غایت نهایی انسان از متون دینی متأثر است.نکته دوم: ابن سینا سعادت را امری اخروی می داند.یعنی حصول سعادت حقیقی را فقط بعد از مرگ ممکن می داند.نکته سوم: ابن سینا سعادت را امری مشکک و ذو مراتب می داند وبرای اشقیا و سعدا مراتب مختلفی قائل است.نکته چهارم: ابن سینا تصریح می کند که اهل سعادت و نجات بیشتر از اهل عذاب و شقاوتند.
اما درچگونگی نسبت نظر و عمل در سعادت انسان، شیخ معتقد است که هر چند نظر و عمل هر دو در سعادت انسان مؤثرند و سعادتمند حقیقی کسی است که در دو جنبه ی نظر و عمل به کمال رسیده باشد، اما میزان تأثیر این دو را یکسان ندانسته و برای نظر اهمیت بیشتری قائل است. شیخ بر این عقیده است که نقش عمل در سعادت انسان نقش ایجابی نیست، یعنی اعمال و افعال اخلاقی اهمیت استقلالی ولنفسه ندارند. وجه اولویت نظر از نگاه شیخ به مبانی انسان شناسی او و تعریف او از چیستی و ماهیت سعادت بر می گردد. زیرا از یک طرف وی سعادت را کمال و فعلیت خاص انسان دانسته و معتقد است که سعادت انسان در آن است که صفات و استعدادهای خاص خودش را به کمال برساند. از طرف دیگر ابن سینا وظیفه خاص انسان را ناطق بودن او می داند. و بر این عقیده است که از میان احوال و ویژگی‏های نفسانی مهم‏ترین ویژگی که او را از سایر حیوانات متمایز می سازد اندیشه و تأمل است.
کلید واژه
1- ابن سینا 2- عقل نظری(نظر) 3- عقل عملی(عمل) 4- سعادت 5- شقاوت 6- لذت 7- ألم

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 906
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه قم

دانشکده الهیات

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی

 

عنوان :

بررسی و نقد مُثُل از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا با تأکید

بر نقش آن در معرفت شناسی

 

استاد راهنما :

دکتر حبیب الله دانش شهرکی

استاد مشاور :

دکتر علی الهبداشتی 

تابستان 1389

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده
هدف غایی ازاین تحقیق همان طوری که ازعنوان آن پیداست بررسی دیدگاه های دو فیلسوف بزرگ جهان اسلام یعنی ابن سینا و صدرالمتالهین پیرامون مثل افلاطونی با تاکید برنقش آن درمعرفت شناسی است. ابن سینا به عنوان یکی از مخالفین سرسخت مثل و ملاصدرا که یکی از مدافعین مثل است که بعضی از استدلال های هرکدام همراه با بررسی و نقد آن در این نوشتار آورده شده است و درادامه، ارتباط مثل بااصالت وجود واعتباری بودن ماهیت و جایگاه آن در مراتب هستی، واستدلال بر توانایی عقلانی بشر در مسائل ماوراءالطبیعه، و تبیین صدور موجودات از وحدت به کثرت، و ارتباط وحدت و کثرت با توجه به دیدگاه اشراق و مشاء و بیان نقاط ضعف وقوت آن دو دیدگاه و همچنین ارتباط مثل با تشکیک وجود وعالم ماده، در ادامه مطلب، به تبیین معرفت فلسفی صدرائیون نقش آن در شناخت مثل، و ارتباط مجردات و عالم ماده، و ارتباط مثل با واجب الوجود بالذات که در باب معرفت شناسی آن معرفتی حائز اهمیت و یقینی است که دو طرف قضیه یعنی مبداُ و منتها مورد غفلت قرار نگیرد. در پایان مبرهن ساختیم که علت مخالفت یا موافقت حکیمان درمسئله مثل به مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی آنان در این مساله بر می گردد.

کلید واژه ها : 1- ابن سینا 2- ملاصدرا 3- مثل 4- معرفت شناسی 5- هستی شناسی 6- عقول عرضی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات و مفاهیم
بخش اول- مقدمه
1.1.1- بیان موضوع اصلی تحقیق 2
2.1.1- سؤالات اصلی تحقیق 2
3.1.1- پیشینه ی تحقیق 3
4.1.1- ضرورت اهداف تحقیق 4
5.1.1- محورهای اصلی تحقیق 5
بخش دوم- آشنایی با افلاطون
1.2.1- زندگی نامه افلاطون 6

فصل دوم : تبیین مثل از نگاه افلاطون و شارحان آن
بخش اول : توضیح و تشریح مثل
1.1.2- وجه تسمیه مثل افلاطونی 12
2.1.2- تعریف مثل 14
3.1.2- عالم مثال و مثل افلاطونی 15
4.1.2- ویژگی های مثل 16
5.1.2- رابطه دیالکتیک با نظریه مثل 20
6.1.2- نظریه مثل در اصطلاح حکما 20
7.1.2- جایگاه و اهمیت مثل در زندگی انسان از دیدگاه افلاطون 26
8.1.2- تمثیل 27
9.1.2- تأملی پیرامون تأویل مثل افلاطون 29
بخش دوم : مبانی معرفتی مثل

و....

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 1148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد شهر ری

دانشکده علوم انسانی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A)

گرایش: ادیان و عرفان تطبیقی

 

عنوان :

بررسی رابطه متقابل دین و اقتصاد

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

در چند دهه‌ی اخیر، اندیشمندان اقتصادی ادیان مطالعات و تحقیقات گسترده و فراوانی را در زمینه‌ی اقتصاد دینی( تجزیه وتحلیل رفتارها، نهادها و سیاست های اقتصادی با توجه به زمینه‌های دینی) انجام داده‌اند که حاصل آن به صورت گنجینه‌ای غنی در اختیار جامعه‌ی علمی قرار دارد. در این میان، مطالعه درباره‌ی اندیشه اقتصادی یهودیت‌، مسیحیت واسلام رونق بیشتری دارد. این پژوهش هدف اساسی خود را مقایسه‌ی تطبیقی بین اندیشه‌ی اقتصادی ادیان مذکور و در نتیجه، شناسایی اقتصاد مطلوب و مورد نظر دین (الگوی دینی اقتصاد) و تبیین ویژگی‌های اقتصاد دینی از منظر اندیشمندان اقتصادی ادیان مذکور قرار داده است‌.

در عین حال، برای آن که بتوان شناخت دقیق و جامعی از اقتصاد دینی داشت، لازم است پژوهش های انجام شده در این زمینه را بررسی کنیم. لذا برای تحقق این شناخت، مطالعه‌ی ماهیت اقتصاد یهودی ، اقتصاد مسیحی و اقتصاداسلامی ضروری است. بر همین اساس بخش­های اول ، دوم و سوم این  پژوهش، به این مهم پرداخته است و در بخش چهارم نیز هدف اصلی‌، انجام مقایسه‌ی تطبیقی میان اندیشه­های اقتصادی یهودیت‌، مسیحیت واسلام است. درپایان‌، ابتدا دیدگاه­های صاحب­نظران اقتصادی یهودی ، مسیحی ومسلمان را در مورد موضوعات اقتصادی مهمی مانند جهان­بینی اقتصادی، اصول اساسی اقتصاد، کار و مالکیت، عدالت و توزیع و دولت و بازار را مقایسه کرده و با توجه به دیدگاه­های اقتصادی مشترک در یهودیت‌، مسیحیت واسلام، ویژگی‌های اقتصاد دینی مطرح شده است.

به هر حال، دین و اقتصاد دو بعد زندگی انسانی و اجتماعی هستند که ترسیم و تحلیل صحیح و پایبندی به مفاد‌آنها، باعث تصحیح و تعدیل یکدیگر شده است و هم‌گرایی حاصل از این تعامل ، برکارآمدی هر دو و همچنین دیگر ابعاد زندگی تأثیر به‌‌سزایی خواهد داشت. این پژوهش با روش ، توصیفی – تحلیلی – مقایسه ای و بر مبنای شیوه‌ی کتابخانه‌ای تنظیم شده است.

کلید واژه‌ها : اقتصاد، اقتصاد دینی ،اقتصاد یهودی ،اقتصاد مسیحی ،اقتصاداسلامی ، مالکیت

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 653
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin


پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

 

رشته : فقه و مبانی حقوق اسلامی

 

عنوان:

بررسی رجوع شاهد از شهادت در فقه و حقوق موضوعه

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

فهرست مطالب

عنوان صفحه
چکیده 1
پیشگفتار 2
فصل اول: کلیات تحقیق و مفاهیم مقدماتی 4
ادبیات تحقیق 5
بیان مساله 5
ضرورت تحقیق 5
پیشینه تحقیق 6
سئوالات تحقیق 6
اهداف تحقیق 7
روش تحقیق 7
   – مبحث اول: معنای لغوی و اصطلاحی شهادت و شاهد 8
      – گفتار اول: معنای لغوی شهادت 9
      – گفتار دوم: معنای اصطلاحی شهادت 9
      – گفتار سوم: معنای لغوی شاهد 10
      – گفتار چهارم: معنای اصطلاحی شاهد 10
   – مبحث دوم: ادا به شهادت،  تحمل شهادت 11
   – مبحث سوم: صفات شاهد و اثر آن در شهادت خطا یا کذب 13
      – گفتار اول: بلوغ 13
      – گفتار دوم: عقل 15
      – گفتار سوم: ایمان و اسلام 18
      – گفتار چهارم: حلال زاده بودن 19
      – گفتار پنجم: عدالت 19
      – گفتار ششم: انتفای تهمت 21
          تحلیل و بررسی فصل اول 24
فصل دوم: انواع شهود و اثر آن در رجوع یا کذب شهادت 25
   – مبحث اول: مطابقت شهادت یا دعوی 26
   – مبحث دوم: توافق شهادت شهود در معنا 27
   – مبحث سوم: عدد شهود و جنسیت در شهادت 28
      – گفتار اول: ذکوریت به تنهایی 29

      – گفتار دوم: شهادت سه مرد و دو زن

و.....

30

 

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 611
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده مذاهب

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تصوف و عرفان اسلامی

 

آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی

بر پایه کلیات رسائل النور

 

استاد راهنما:

حجهالاسلام و المسلمین مرتضی کربلایی

 

استاد مشاور:

حجهالاسلام و المسلمین علی فضلی

 

تابستان 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

1- بیان مسئله. 2

2- اهمیت و ضرورت مسئله. 3

3- اهداف تحقیق.. 3

4- پرسش‌های تحقیق.. 4

4-1 پرسش‌های اصلی.. 4

4-2 پرسش‌های فرعی.. 4

5- پیشینه تحقیق.. 4

6- فایده تحقیق.. 6

7- موانع تحقیق.. 6

8- روش تحقیق.. 6

فصل اول: 8

کلیات و مفاهیم. 8

1-تصوف و عرفان. 9

1-1معنای لغوی و اصطلاحی تصوف… 10

1-2 معنای لغوی و اصطلاحی عرفان. 12

2- سیر و تطور تصوف در ترکیه. 13

2- 1 طریقت‌ها در ترکیه: 14

2- 2طریقت نقشبندیه: 14

2-3طریقت بکتاشیه: 15

2- 4 طریقت مولویه: 16

2-5 طریقت قادریه: 16

2-6 طریقت سلیمانیه: 16

2-7 طریقت نورسیه (نورجی): 17

فصل دوم. 20

شرح‌حال بدیع‌الزمان سعید نورسی.. 20

1- مقدمه: 21

1-1بخش اول: مرحله اول زندگی نورسی (سعید قدیم) 21

1- 2بخش دوم: مرحله دوم زندگی نورسی (سعید جدید) 27

1-3 بخش سوم: مرحله سوم زندگی نورسی (سعید سوم) 31

1-4بخش چهارم: اساتید عرفانی.. 34

5- 1 اعتقادات… 48

5-2 نورسی و سیاست… 49

فصل سوم: 53

معرفی کلیات رسائل النور. 53

2-مقدمه. 54

2-1 بخش‌های اصلی رسائل النور. 54

2-1-1کلمات (جلد اول) 55

2-1-2مکتوبات (جلد دوم) 55

2-1-3 لمعات (جلد سوم) 56

2-1-4شعاعات (جلد چهارم) 57

2-2 علل نام‌گذاری آثار به «رسائل النور». 59

2-3 خبر از رساله نور و طلبه‌های آن در قصیده بدیعیه امام علی (ع) 61

فصل چهارم. 64

آرای عرفانی و سلوکی نورسی.. 64

و....

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 907
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

دانشکده مذاهب

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مذاهب فقهی

 

عنوان:

ارث زن در فقه مذاهب اسلامی

 

استاد راهنما: 

سید منذر حکیم

 

استاد مشاور:  

نذیر احمد سلامی

شهریور  1391

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است

فهرست

بخش اول: کلیات و مفاهیم

پیشگفتار 2

توضیح عنوان- 3

خاستگاه انتخاب موضوع 3

سوال اساسی- 3

هدف- 4

پیشینه: 4

شیوه پژوهش: 7

پیچیدگی های بحث- 9

ویژگی این تحقیق- 10

نکات قابل توجه 11

فصل اول: تبیین اصطلاحات و واژه های مهم- 13

فرض و اصحاب فروض– 14

عول- 16

نکات قابل توجه در بحث عول- 19

عصبه 21

اقسام عصبه 21

عصبه نسبی- 21

عصبه سببی (مولی العتاقه) 24

بیت المال- 25

جایگاه عصبه نزد شیعه: 25

ولاء الموالاه 26

کلاله 27

شرایط ارث بردن کلاله 30

ذوی الارحام 31

ارث بردن ذوی الارحام 32

حجب- 32

شرایط حاجب شدن اخوه نزد امامیه 35

شرایط حاجب شدن نزد اهل سنت و زیدیه 36

اقوال نادر 38

محجوب له؟ 39

حاجب شدن مح0رومین- 39

سایر واژه های مرتبط- 42

تکمله الثلثین- 42

بنو الاعیان، بنو العلات، بنو الاحیاف- 43

متفرقین و متفرقات- 44

جد و جده صحیح و فاسد- 44

جدات متحاذیات (متساویات) 46

اهل القرابه، اهل التنزیل، اهل الرحم- 46

مقاسمه 48

و...

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 831
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده شیعه شناسی

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته شیعه شناسی

 

 عنوان:

آموزه مهدویت در احیاء هویت اسلامی


استاد راهنما:

جناب آقای دکتر شاکری زواردهی

 

استاد مشاور:

جناب آقای ایمانی

 

سال 1392

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب :

مقدمه …………………………………………………………………………. 1

فصل اول: کلیات

1.تبیین موضوع …………………………………………………….. 3

2.اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………… 3

3.اهداف و فوائد تحقیق …………………………………………………….4

4.روش تحقیق ……………………………………………………………… 4

5.طرح مسئله و پرسشهای تحقیق …………………………………………5

6.پیشینه تحقیق …………………………………………………………….. 5

7.ساختار تحقیق ……………………………………………………………..6

8.محدودیت تحقیق …………………………………………………………. 7

9.مفاهیم و اصطلاحات کلیدی ……………………………………………. 7

فصل دوم: حقیقت حیات دینی و هویت اسلامی

گفتار اول: حیات معنوی انسان و احیاء آن ………………………. 8

جمع بندی مطالب …………………………………………………….. 20

گفتار دوم : چیستی هویت اسلامی ……………………………… 22

هویت دینی انسان …………………………………………………… 28

شاخصه های هویت دینی………………………………………………29

1.اعتقادی………………………………………………………………………. 29

1-1-اعتقاد به خدا ………………………………………………………….. 29

1-2-اعتقاد به معاد …………………………………………………………. 29

1-3-اعتقاد به پیامبر ……………………………………………………….. 30

1-4-اعتقاد به ائمه معصومین ……………………………………………… 30

2.شاخصه های اخلاق ………………………………………………………..30

2-1- توکل ……………………………………………………………………..31

2-2-تواضع ……………………………………………………………………..31

1.شاخصه های سیاسی ………………………………………………………..32

3-1- دشمن شناسی …………………………………………………………..32

فصل سوم: امام معصوم و احیاگری ………………………………………..36

گفتار اول: نیازمندی به حجت الهی ……………………………………….. 36

دلائل نیاز به امام معصوم ……………………………………………………. 39

1.تبیین مفاهیم قرآن ………………………………………………………….. 39

2.ارشاد و هدایت انسانها …………………………………………………….. 39

3.برقراری عدل و امنیت …………………………………………………….. 40

4.جلوگیری از تحریف دین …………………………………………………..40

دیدگاه ملاصدرا درخصوص دلیل نیاز به امام ……………………………. 41

1.ختم نبوت …………………………………………………………………… 41

2.فواید وجودی امام ………………………………………………………… 42

3.وجوب وجود امام ………………………………………………………… 44

دیدگاه آیه ا.. جوادی آملی در خصوص نیاز به امام

گفتار دوم: جایگاه امامت در تفکر شیعه ………………………………… 53

1.آیه اکمال …………………………………………………………………….53

1 -1- روزی که باعث یاس کفار شد ………………………………….. 54

1-2- روزی که مایه اکمال دین شد …………………………………….. 54

1-3- روزی که خداوند دین اسلام را به عنوان دین پسندید ……….. 54

2.سبب نزول…………………………………………………………………54

  1. تفسیر آیه در سایه احادیث …………………………………………. 56

4.وجوب معرفت امام و قبول ولایت او ………………………………..60

5.رویکرد علمای امامیه نسبت به مسئله امامت …………………….. 62

5-1-شیخ صدوق ……………………………………………………….. 62

5-2- شیخ مفید …………………………………………………………..63

5-3- سید مرتضی ……………………………………………………… 63

5-4-شیخ طوسی ………………………………………………………. 63

1.نقش امامت در دین ………………………………………………….. 64

الف)امامت اساس اسلام ………………………………………………… 64

ب)امامت رهبری دین ………………………………………………….. 64

ج) امامت سنگر دفاع از دین …………………………………………. 64

د) امامت مایه نظامندی دین …………………………………………….65

2.توقف شناخت امامت بر نبوت و فهم نبوت ……………………….65

3.مفهوم واقعی معرفت امام …………………………………………… 66

4.امامت استمرار ولایت ……………………………………………… 67

گفتار سوم: اصالت مهدویت ………………………………………….. 78

و.....

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 1193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده مذاهب

 

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مذاهب اسلامی

 

 اندیشه رکن رابع در مکتب شیخیه کرمان  نقد آن از سوی شیخیه همدانی

 

استاد راهنما:

حجت الاسلام والسلمین دکتر مهدی فرمانیان

 

استاد مشاور:

حجت الاسلام والسلمین دکتر عزالدین  رضا نژاد

تابستان 1391

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهـــرست مطالب

فصل‌اول: کلیات.. 2

مقدمه: 3

تاریخ پیدایش…. 4

فرقه‌های شیخیه. 11

  1. شیخیه آذربایجان. 12

تاریخ پیدایش…. 12

عقاید شیخیه آذربایجان. 15

  1. شیخیه کرمان. 17

الف) تاریخ پیدایش…. 17

ب) بزرگان. 20

ـ حاج محمد کریم خان کرمانی(1225ـ 1288هـ. ق) 20

ـ حاج محمد خان کرمانی(1263ـ 1324 هـ. ق) 22

ـ حاج زین العابدین خان کرمانی(1276ـ 1360 هـ. ق) 23

ـ حاج ابوالقاسم خان کرمانی(1314ـ 1389 هـ. ق) 23

ـ حاج عبدالرضا خان ابراهیمی(1340ـ 1401 هـ. ق) 24

ـ سید عبدالله موسوی(1317ـ 1288 هـ. ق) 24

ـ سید علی موسوی.. 25

ج) عقاید شیخیه کرمانیّه. 25

  1. شیخیه همدان. 26

الف) تاریخ پیدایش…. 26

ب) بزرگان. 28

ـ میرزا محمد باقر همدانی (1239 ـ 1319 هـ.ق) 28

ـ میرزا ابوتراب نفیسی کرمانی.. 30

ج) عقاید. 30

فصل‌دوم: شیخیه‌کرمان وهمدان وعقائدآنان. 32

مدخل.. 33

1ـ اصول دین: 35

2ـ معاد. 36

3ـ معراج.. 39

4ـ غلو در خصوص ائمهb. 41

5ـ رکن رابع. 43

فصل‌سوم: رکن‌ رابع‌ در اندیشه شیخیه‌کــــرمانی.. 46

مقدمه. 47

پیشینه تاریخی.. 48

رکن رابع از دیدگاه شیخ احمد احسائی: 50

رکن رابع از دیدگاه سید کاظم رشتی: 52

رکن رابع از دیدگاه حاج محمد کریم خان کرمانی: 54

رکن رابع از دیدگاه حاج محمد خان کرمانی: 60

رکن رابع در دیدگاه جانشینان حاج محمد خان کرمانی: 68

فصل چهارم: نقدهای‌شیخیه ‌همدان برشیخیه‌کرمان. 74

مقدمه: 75

الف: بدعت بودن این ادعا. 75

و....

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 787
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : admin

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده مذاهب

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مذاهب اسلامی

 

عنوان:

اندیشه‌ها و گرایش های اعتزالی نوین در اهل سنت

استاد راهنما :

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید حسن اسلامی

استاد مشاور :

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حمیدرضا شریعتمداری

آذرماه  1388

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

کلیات…. 1

ضرورت تحقیق‌: 2

فرضیه تحقیق‌: 4

دامنه تحقیق‌: 4

پیشینه تحقیق‌: 5

روش تحقیق‌: 6

دشواری‌ها‌: 9

سپاسگزاری‌: 10

پیدایش و شکل‌گیری معتزله. 12

اصول عقیدتی معتزله. 15

اصول خمسه. 16

صاحب نظران و چهره های شاخص مکتب معتزله. 18

واصل بن عطا. 18

ابوهذیل علاف…. 19

ابراهیم نظام. 20

ابو علی جبایی… 21

قاضی عبدالجبار. 21

انشعابات فرقه‌ای معتزله. 23

نقش معتزله در تفکر اسلامی…24

علل ضعف و انحطاط معتزله. 29

عوامل تأثیر گذار بر شکل‌گیری تفکر اعتزالی… 35

1 – عوامل داخلی… 36

2 – عوامل خارجی… 38

عوامل تأثیر گذار بر شکل‌گیری تفکر اعتزالی نوین… 43

مقایسه عوامل شکل‌گیری معتزله قدیم و معتزله جدید‌: 49

آغاز تحقیقات درباره معتزله. 53

اعتزال نوین در جهان عرب…. 55

اعتزال نوین در شبه قاره هند.. 57

کتاب «المعتزله بین القدیم و الحدیث». 64

کتاب «العصریون معتزله الیوم». 69

کتاب «موسوعه الرد على المذاهب الفکریه المعاصره». 73

کتاب «الاتجاهات العقلانیه الحدیثه». 76

دروس«شیخ سلمان العوده». 94

دروس شیخ صالح بن حمید.. 95

و....

براي دانلود متن كامل پايان نامه اينجا كليك كنيد



لینک بالا اشتباه است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

       
:: بازدید از این مطلب : 909
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()