نوشته شده توسط : admin
وزارت علوم، تحقیقات و فناوریدانشگاه سورهدانشکده هنرپایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نمایشگرایش ادبیات نمایشیعنوان پایاننامه نظریکاربرد “فاصله گذاری” به مثابه یک تکنیک تئاتریدر سینمای دهه ی هفتاد به بعدعنوان پایان نامه عملینمایشنامه ی «خونِ بی گناهان»استاد راهنمادکتر مسعود دلخواهاستاد مشاورفرزاد معافی غفاریبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده تکنیک “فاصله گذاری” اساساً یک قرارداد تئاتری است که در تئاتر یونان باستان از طریق همسرایان مورد استفاده قرار می گرفته و پس از آن در اوایل قرن بیستم توسط “برتولت برشت” که وام هایی نیز از نمایش های مشرق زمین گرفته بود، بنابر ضرورت ها و شرایط اجتماعی ــ سیاسی آن دوران آلمان، مورد بازنگری و کاربردی خلاقانه قرار گرفت که منجر به شکل گیری تئاتر روایی و متعاقباً استفاده از “فاصله گذاری” به عنوان یک تکنیک تئاتری گردید. “فاصله گذاری” با شکستن تصور دیوار چهارم هدف برشت را از به کارگیری این تکنیک که همانا پرورش مخاطبی منتقد و کاونده بود، محقق کرد. “فاصله گذاری” را می توان به عنوان عنصری فعال و کارآمد در هنر های دراماتیک تعریف و تبیین کرد. سینماگران متعددی در جهان از این تکنیک بهره جسته اند تا مخاطبانشان را ترغیب کنند که با نگرشی دیگر به خویش و جهان بنگرند. تلاش پژوهشگر در این رساله تحقیق درباره چگونگی کاربرد تکنیک “فاصله گذاری” تئاتر در سینما و قیاس نحوه تاثیرگذاری این دو مدیوم بر مخاطب، با نگاهی برگزیده از آثار موجود از سینمای دهه هفتاد جهان می باشد. در فصل های این رساله نخست به چیستی تکنیک “فاصله گذاری” در تئاترکلاسیک و مشرق زمین پرداخته شده، سپس به تئوری های برشت اشاراتی گردیده و پس از آن زمینه های ورود این تکنیک به سینما و به پیوست آن در فیلم هایی از سینمای دهه هفتاد بیان شده و در نهایت به بررسی فرآیند ادراک اثر هنری خاصه سینما پرداخته است. و با این نتیجه گیری که هرچند تقابل بی واسطه و دوسویه تئاتر و مخاطب قوی وانکار ناپذیر است، اما تاثیرات سینما بر مخاطبینش را هم خاصه زمانی که از آشنایی زدایی بهره می برند، نباید و نمی توان انکار کرد. امید که هنرمندان با مطالعه دقیق این مبحث بتوانند با شناخت دقیق تری از این تکنیک در آثارشان بهره ببرند. کلیدواژه ها “برتولت برشت” ــ “فاصله گذاری” ــ “تئاتر روایی” ــ “سینمای مدرن” ــ “مخاطب” فهرست مطالب عنوان صفحه مقدمه*************************************************** 1 فصل اول: چیستی تکنیک “فاصله گذاری” و سیر تکوین آن در تئاتر********** 6 1-1 بررسی تکنیک فاصله گذاری در تئاتر ****************************** 7 1-2 عهدکلاسیک و تکنیک فاصله گذاری ****************************** 11 1-2-1 تراژدی ******************************************** 11 1-2-1-1 همسرایان در تراژدی ******************************** 12 1-2-2 کمدی ******************************************** 15 1-2-2-1 کمدی قدیم ************************************* 16 1-2-2-2 کمدی میانه ************************************* 16 1-2-2-3 کمدی نو *************************************** 16 1-2-2-4 پاراباسیس در ساختمان کمدی ************************** 20 1-3 دنیای شرق و تکنیک فاصله گذاری ****************************** 23 1-3-1 فاصله گذاری در تعزیه ایرانی ******************************* 23 1-3-2 فاصله گذاری در اپرای پکن ********************************* 30 فصل دوم: برتولت برشت و تکنیک “فاصله گذاری” در تئاتر روائی************ 33 2-1 برشت و ماهیت تئاتر روائی ************************************ 34 2-2 تئاتر ارسطوئی و تئاتر روائی؛ تفاوت ها ****************************** 35 2-2-1 ویژگی های تئاتر ارسطوئی ********************************* 35 2-2-2 ویژگی های تئاتر روائی *********************************** 36 2-3 فاصله گذاری سوبژکتیو و ابژکتیو در تئاتر آلمان *********************** 37 2-3-1 رابطه ی اندیشه و ساختار در تئوری های برتولت برشت **************** 37 2-3-2 برشت، پیسکاتور، میرهولد ********************************* 52 2-3-3 سیر تطور امر سوبژکتیو و ابژکتیو ***************************** 60 فصل سوم: سینما و زمینه های پیدایش تکنیک“فاصله گذاری“در آن******** 68 3-1 آشنائی زدائی و سینما ************************************** 69 3-2 ورود تکنیک فاصله گذاری به سینما ****************************** 71 3-3 افشاگرایی و سینما **************************************** 73 3-4 روایت فرمالیستی و سینما ************************************ 75 3-5 برتولت برشت و سینما ************************************** 78 3-6 فاصله گذاری، سینما و نئو رئالیسم ******************************** 79 3-7 فاصله گذاری، سینما و موج نو ********************************** 86 3-8 تکنیک و ضدساختار **************************************** 89 فصل چهارم: چگونگی ظهور و تبیین تکنیک“فاصله گذاری“در سینمای دهه ی هفتاد میلادی و بعد از آن****************************************** 93 4-1 تاثیرات فرآیندهای اجتماعی بر سینمای دهه ی هفتاد به بعد **************** 95 4-1-1 استودیوهای فیلمسازی و آشنائی زدائی در فیلم هایشان **************** 96 4-1-2 درونمایه های فیلم های انتقادی دهه ی هفتاد به بعد ***************** 98 4-2 بررسی تکنیک فاصله گذاری در پنج فیلم ************************** 109 4-2-1 آنی هال ****************************************** 109 4-2-2 از نفس افتاده *************************************** 117 4-2-3 داگ ویل ****************************************** 124 4-2-4 مسافران ****************************************** 130 4-2-5 مغول ها ****************************************** 133 فصل پنجم:“فاصله گذاری“در سینما و تاثیرات آن بر مخاطب************* 136 5-1 مخاطب و فرآیند ادراک اثر هنری ******************************* 137 5-2 آگستو بوآل و رویکردی نوین به تکنیک فاصله گذاری ******************** 140 5-3 کارکرد فاصله گذاری در سینما ********************************* 143 5-3-1 سینمای مدرن؛ گسستن از سنت ها *************************** 143 5-3-2 سینمای پست مدرن و تکنیک فاصله گذاری ********************** 148 نتیجه گیری*********************************************** 152 پیشنهادات و راهکارها ***************************************** 154 پروژه ی عملی «نمایشنامه ی خون بی گناهان»************************ 156 فهرست منابع و مآخذ***************************************** 193 ضمیمه: مقاله ی برتولت برشت و سینما نوشته ی پرویز جاهد ******************* 196
مقدمه از هنگامی که “برتولت برشت”[1]آلمانی به عنوان یک نمایشنامه نویس، کارگردان، شاعر و نظریه پرداز در ایران شناخته شده همواره یکی از بحث انگیزترین و پرخوانندهترین نویسندگان طی این چند دهه اخیر بوده است. در هر دههای آثار برشت را با انگیزههای مختلف خوانده، تفسیر و اجرا کردهاند، گاه به عنوان نویسندهای سیاسی و متعهد، گاه به عنوان نظریه پردازی پیشرو و گاه سعی کردهاند صبغهای شرقی و حتی ایرانی در آثار او بیابند، اما به دلایل زیادی همچون برخی جنبههای متناقض در آثار و نظرات وی، یا به دلیل بدفهمیها و کجفهمیهایی که در مورد آثار وی وجود داشته است همواره بخشهایی از دیدگاههای وی مبهم و ناقص ماندهاند. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 644 نوشته شده توسط : admin
وزارت علوم، تحقیقات و فناوریوابسته به جهاد دانشگاهی(غیر دولتی- غیر انتفاعی)گروه ارشد پژوهش هنرپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدعنوان پایان نامه:کارکرد نماد نشانه و اسطوره در فیلمنامه های بهرام بیضاییاستاد راهنما:دکتر مجید پویاناستاد مشاور:دکترفؤاد نجم الدینبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست عنوان صفحه فصل اول معرفی پایان نامه………………………………………………………………………………1 1- 1 مقدمه ………………………………………………………………………………………………….2
فصل دوم سوابق تحقیق…………………………………………………………………………………7 2- 1 نشانه شناسی ………………………………………………………………………………………..8 2- 1 -1 تاریخچه نشانه شناسی……………………………………………………………………………8 2-1- 2 تعریف نشانه ………………………………………………………………… 9 2-1-3 فردینان دو سوسور …………………………………………………………. 10 2-1-4 محورهای همنشینی و جانشینی…………………………………………………. 12 2-1-5 نشانه شناسی در آمریکا………………………………………………………… 13 2-1-6 تحولات نشانه شناسی بعد از سوسور ………………………………………………… 14 2-1-7 نشانه و کارکرد آن در سینما …………………………………………………………………… 15 2-1-8 نشانههای تصویری در سینما……………………………………………………………. 17 2-1-9 خوانش متن …………………………………………………………………………………… 18 2-2 اسطوره………………………………………………………………………………………………….19 2-2-1 تعریف اسطوره …………………………………………………………………………… 19 2-2-2 اهمیت و کارکرد اساطیر………………………………………………………………….. 20 2-2-3 شخصیتهای اسطورهای……………………………………………………………… 21 2-2-4 اساطیر ایران……………………………………………………………………………………. 21 2-2-5 تحلیل اسطورهشناختی………………………………………………………………………. 22 2-2-6 کارکرد اسطوره در سینما………………………………………………………………….. 22 2-2-7 اسطوره و ادبیات………………………………………………………………………………. 24 2-2-8 نقد اسطوره شناختی…………………………………………………………………….25 2-2-9 ناخودآگاه جمعی………………………………………………………………………………. 26 2-2-10 کهن الگوها………………………………………………………………………………………. 26 2-2-10-1 نمونههایی از کهن الگوها………………………………………………………………..27 2- 3نماد…………………………………………………………………………………………………………….28 2- 3- 1 تعریف نماد……………………………………………………………………………………..28…. 2-3-2 کلمه سمبول ……………………………………………………………………………….. 30 2-3-3 نماد در نشانهشناسی……………………………………………………………………… 30 2-3-4 نمادگرایی…………………………………………………………………………….33…. 2-3-5 سمبولیسم در ادبیات…………………………………………………………………….33.. 2-3-6 دیدگاه یونگ درباره نماد ……………………………………………………………..34 2-3-7 نماد در سینما ……………………………………………………………………………35 2- 4 بهرام بیضایی……………………………………………………………………..36 2-4-1 زندگی نامه و آثار…………………………………………………………………37 2-4-2 جایگاه بیضایی در سینمای ایران……………………………………………44 2-4-3 نگاه منتقدان به آثار بهرام بیضایی…………………………………………45 2-4-4 فیلمشناسی توصیفی آثار بیضایی ………………………………………………..48 2-4-4-1 چریکه تارا…………………………………………………………………………………48 2-4-4-2 مرگ یزدگرد…………………………………………………………………………….49 2-4-4-3 باشو، غریبهای کوچک…………………………………………………………51 2-4-4-4 مسافران………………………………………………………………………………53 2-4-4-5 سگ کشی…………………………………………………………..57 فصل سوم تجزیه و تحلیل استنتاج………………………………………………….59 3-1 فیلمنامه……………………………………………………………………………… 60 3-2 تدوین…………………………………………………………………………………. 62 3-3 اسطوره در سینمای بهرام بیضایی…………………………………………..63 3- 3-1 مهر / میترا ……………………………………………………………………….63 3- 3-2 ناهید / اناهید ………………………………………………………………………..63 3-4بنمایههای مشترک در آثار بیضایی…………………………………………… 64 3- 4-1 زن در آثار بیضایی ……………………………………………………………………. 64 3-4-1-1 زن و طبیعت…………………………………………………………..75 3-4-1-1-2 درخت ……………………………………………………………………………. 75 3-4-1-3 فضای شهری………………………………………………………………………..77 3- 4-2 مرگ (جدایی)………………………………………………………………. 78 3- 4-3 آیینه…………………………………………………………………………………. 85 3-5 کارکرد نمایش در آثار سینمایی بیضایی……………………………………….. 88 3- 5-1 نشانه شناسی مکان در تعزیه…………………………………………….. 95 3-6 نشانههای شمایلی……………………………………………………………….. 97 3-7 نشانههای فرهنگی………………………………………………………………..97 فصل چهارم خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادها………………………..100 4-1 خلاصه و نتیجه گیری……………………………………………………101 4-2 پیشنهادها…………………………………………………………………..103 4-3منابع و مآخذ………………………………………………………….104 4- 3-1 مقاله ها……………………………………………………………………………104…… 4- 3-2 کتاب ها……………………………………………………………………106 4- 3-3 پایان نامه ها …………………………………………………………….108
چکیده نشانه شناسی،دانش عمومی مطالعه نشانه ها، در سالها ی میانی دهه 60 در سدۀ بیستم بر پایه نظریات فردینان دو سوسور، زبان شناس سوئیسی، پدید آمد. پس از آن بزرگانی چون پیرس، بارت، اکو، متز و… آن را توسعه بخشیدند و امروزه یکی از شاخه های مهم در رشته های مختلف از جمله هنر است، قابل ذکر است که نشانهشناسی در ایران یک موضوع نو و تقریبا تازه است که هنوز در بسیاری از زمینه ها جای کار و تحقیق و بررسی دارد. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 688 نوشته شده توسط : admin
وزارت علوم تحقیقات و فناوریدانشگاه سورهدانشکده ی هنرپایان نامه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویریعنوان پایان نامه:گرافیک تلویزیونی و تبیین شاخصه های اثرگذاری درمخاطب تلویزیوناستاد راهنمای نظریدکتر محسن سلیمانیاستاد راهنمای عملیدکتر احمد سفلاییبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده این رساله با رویکرد شناخت و بررسی ابعاد گرافیک تلویزیونی و شاخصه های اثر گذاری آن بر روی مخاطب ، چگونگی استفاده از عناصر تجسمی در چهارچوب گرافیک برای تولید برنامه های تلویزیونی می پردازد. هدف از پژوهش مذکور دستیابی به روش های کاربردی و تاثیرگذار برای طراحان گرافیک در جهت نیل به هدف خود که همانا خلق اثری زیبا و ماندگار و تاثیر گذار است، می باشد. دراین پژوهش از شیوه ی جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و تحقیق میدانی، همچنین انجام نظر سنجی از مخاطبان و نتیجه گیری نهایی برای دستیابی به اطلاعات لازم استفاده شده است. باتوجه به حضور چشمگیر تلویزیون در زندگی امروزی به عنوان یکی از پرمخاطب ترین رسانه ها و نقش گرافیک به عنوان ابزاری اثرگذار بر اذهان می توان با شناخت درست از فرهنگ جوامع و بکارگیری این دو ابزار برای ساخت برنامه هایی فاخر و اثرگذار، همچنین ارتقای این هنر قدم برداشت.
مقدمه بشر از ابتدای تکامل تا به امروزه فراز و نشیب های فراوانی را در جهت پیمودن مسیر پیشرفت و دستیابی به زندگی بهتر از پیش چشم خود گذرانیده است. یکی از این چالش ها نیاز به ارتباط و ثبت تفکرات خود برای انتقال به دیگران بوده است. نبود ابزارهای کارآمد و فقدان زبان مشترک ، در این راه موانع اصلی وی در نیل به هدف به شمار می رفت. کم کم و با توسعه همه جانبه نوع بشر و ایجاد تمدن های یکجا نشینی و به دنبال آن ارتباط و تجارت میان جوامع بشری این نیاز شدیدتر شد و به پیدایش خط انجامید. اما خط نیز به دلیل قراردادی بودن قواعد نتوانست خلا پیش روی وی را پرکند،لذا نیاز به زبان مشترک کماکان از دغدغه های اصلی بود. درنهایت بشر به چیزی پناه برد که از سالیان دور و در اعصار مختلف همراه نیاکان وی بوده و نسل به نسل با بشر تکامل پیدا کرده بود، و آن چیزی نبود جز ” تصویر” . تصویرگری و نقاشی از زمان انسانهای نخستین و در دوران عصر حجر برای مقاصد مختلف مورد استفاده ی بشر قرار می گرفت . علایم تصویری در طی اعصار و قرون همواره به همراه بشر بوده و با او تکامل پیدا کردند. در نتیجه از آنها خط و علایم قراردادی مذهبی و فرهنگی و…. ابداع شد و تا امروزه همواره به عنوان زبانی بی واسطه و قابل فهم در سراسر دنیا مطرح بوده است. در نتیجه تصمیم گرفتیم به کنکاشی در استفاده از این زبان مشترک که امروزه دانش گرافیک نیز از آن انشعاب یافته بپردازیم و آن را در یکی درگر از دستاوردهای تکنولوژیک یعنی تلویزیون بررسی نماییم. البته گستردگی امر و فراهم نبودن همه ی امکانات لازم باعث می شود که نتیجه ی کاملاً دلخواه حاصل نشود که ان شا ا.. سعی دارم در آینده با راهنمایی اساتید گرامی در برطرف شدن نواقص و مشکلات آن، اثری ماندگار و درخور این سرزمین ارایه دهم. 1-1 بیان مسئله امروزه حضور گرافیک در عرصه های رسانه ای بسیار متفاوت وچشمگیر است،از آنجاکه تلویزیون نیز به یکی از پرمخاطب ترین رسانه ها دردنیا تبدیل شده است،بی شک طراحی گرافیک می تواند بادرنظرگرفتن فرهنگ جوامع و شناخت جامعه شناسی هرملت تاثیری دوچندان برای پیام رسانی داشته باشد. لذا تاثیرگذاری واثربخشی آن در رسانه ی تلویزیون برهیچ کس پوشیده نیست.لذا تبیین وبیان شاخصه های اثرگذاری برمخاطبین تلویزیونی با در نظر گرفتن مبانی و اصول علمی گرافیک منظری است که دراین رساله سعی می شود بدان، برای رسیدن به مطالبی کاربردی جهت ارتقاء این هنر (گرافیک تلویزیونی) دست یابیم.
2-1پرسش های این پژوهش پرسش(1) : چگونه گرافیک تلویزیونی می تواند تاثیرمفاهیم بیان شده در رسانه ها را بیشترکند؟ پرسش(2) : مبانی اصلی گرافیک تلویزیونی ازچه چیزی تشکیل شده است؟
3-1فرضیه های این پژوهش (فرضیه 1): به نظر می رسد با شناخت عمیق تر گرافیک تلویزیونی ورابطه آن با فرهنگ مخاطبین خاص تاثیرمطالب ارائه شده بیشتر نهادیه می شود. ( فرضیه 2): با توجه به عناصر گرافیکی قابل رویت در تلویزیون شاید بتوان به این نتیجه رسید که نقش رنگ ، متیف و سایر عناصربصری با رسانه ی تلویزیون گونه ای دیگر از رسانه باشد.
4-1روش انجام این پژوهش مشاهده – کتابخانه ای – فیش برداری- مصاحبه با صاحب نظران در این رساله بر اساس تحلیل محتوایی صورت می گیرد، یعنی با بررسی نقش عناصر بصری در هنرهای تجسمی و کاربرد آنها در شکل دهی یک اثر تلویزیونی سعی در بدست آوردن واکنش بیننده به آن و دستیابی به مدل صحیحی برای خلق آثار بهتر داریم، بدان منظور که پس از تبیین مفاهیم اثرگذاری در گرافیک تلویزیونی و شناخت عناصر مهم آن وتجزیه و تحلیل آثاری در این زمینه می توان درنهایت به نتایجی دست پیداکرد که در خلق آثارعملی مورد استفاده قرارگیرند 5-1پژوهش های پیشین در این خصوص مک کویل،دنیس-ترجمه: پرویز اجلالی (1382). درآمدی بر نظریه ی ارتباط جمعی، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی دادگران،سیدمحمد(1388). افکارعمومی و معیارهای سنجش آن، انتشارات مروارید دکتر محسنیان راد، (1378) ارتباط شناسی ،سروش پایان نامه ها صادقی، مهدی-(1379) . تحلیل شیوه های کاربری گرافیک در تلویزیون ایران. تهران، دانشگاه تربیت مدرس کنگرانی فراهانی، اعظم(1391). بررسی کاربرد گرافیک خبری درسیمای جمهوری اسلامی ایران. تهران ، دانشکده صدا وسیما بسکابادی،مونس(1389). بررسی قابلیت های بیانی هنرچند رسانه ای،تهران ، دانشگاه تربیت مدرس جعفری،فرشته (1391). استفاده از برنامه های شبکه تلویزیونی ماهواره ای وتاثیر در دگرگونی باورهای دینی دختران تهران ، تهران ،دانشکده صداوسیما باقری، عبدالعلی(1375). گرافیک تلویزیون پنابادی،اعظم(1375). تلویزیون ماهواره ای و اثرات آن بر فرد و جامعه، تهران، دانشکده ی علوم دانشگاه تهران حبیبی، مهدی(1377) . بررسی نقش گرافیک در عنوان بندی سینما و تلویزیون،تهران،دانشگاه تربیت مدرس 6-1معرفی جامعه ی آماری با توجه به اینکه رسانه ی تلویزیون یک رسانه ی عمومی است و همه ی افراد را تحت پوشش خود قرار می دهد طیف جامعه ی آماری ما نیز به صورت گسترده از بین افراد متفاوت از نظر سن و جنس و تحصیلات و شغل انتخاب شد، لیکن با توجه به اینکه نسل جوان امروزه بیشتر از هر قشری در معرض برنامه ها ی تلویزیونی و الگوپذیری و اثرپذیری هستند سعی شد بیشتر مصاحبه شوندگان از میان همین افراد انتخاب و مورد پرسش قرار گیرند. تعداد افراد جامعه ی مورد نظر 50 نفر انتخاب شدند. لازم به ذکر است در فصل سوم رساله به طور دقیق تری در خصوص این جامعه آماری مطالبی را به نظرتان خواهیم رسانید. 7-1محدودیت های این پژوهش با توجه به کمبود منابع چاپی فارسی و اختصاص برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 635 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه سورهدانشکده هنرپایاننامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشیعنوان پایان نامه نظری:مطالعه ترجمه فرهنگی در تئاتر دوران پهلوی(1330-1300) با نگاهی به آثارفکری و حالتیاستاد راهنمای نظری:دکتر سعید اسدیعنوان پایاننامه عملی:ترجمه نمایشنامه ارنانی اثر ویکتور هوگواستاد راهنمای عملی:اکرم قاسمپوراستاد مشاور:دکتر فرزان سجودیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده این پژوهش به مطالعه چگونگی ترجمهفرهنگی در دوران پهلوی اول و دوم (1330-1300 ه.ش.) میپردازد. ابتدا با رجوع به تاریخ اجتماعی و متون نمایشی، سپهر فرهنگی هر دوره شناسایی شده و ارتباط آن با متون نمایشی مورد بررسی قرار گرفت.سپس میزان حضور دیگری فرهنگی و نافرهنگ با توجه به تمایل فرهنگ مرکزی و حاشیهای مطالعه شد و نسبت وابستگی متون به مرکز و حاشیه پدیدار گشت. در این راستا، علاوه بر بررسی ترجمهفرهنگی همزمانی و درزمانی دوران رضاشاه و محمدرضاشاه و چگونگی ارتباط، از منظر جذب و طرد فرهنگی نیز مورد واکاوی قرار گرفت. از آنجا که تئاتر غربی در ایران محصول ترجمه فرهنگ دیگری به فرهنگ خودی است؛هنرمندان تئاتر در دورههای نخستین ورود این هنر به ایران کوشیدند تا با ترجمهای مناسب، تئاتر غربی را نیز در بین دیگر هنرهای ایرانی نشانده و از آن ابزاری برای بازنمایی فرهنگی بسازند. ترجمه فرهنگی بهمثابه آنچه بر سر تئاتر غربی در ایران رفت، دارای سازوکارهایی است که نشانه شناسی فرهنگی میکوشد به آنها پاسخ دهد. از همین رو برای نیل به مقصود،نظریه نشانهشناسی فرهنگی یوری لوتمان از مکتب مسکو- تارتو مورد نظر قرار گرفت و با اتکا به مبانی علمی این نظریه،متون در بازه تاریخی مورد نظر، بررسی شدهاند. در پایان نیز برای نمونه دو اثر از رفیع حالتی و معزالدیوان فکری بهصورت موردی از منظر فرایند جذب و طرد در نشانهشناسی فرهنگی به بحث گذارده شدند. نتایج نشان داد که متون در ترجمه فرهنگی بسیار وابسته به سپهر فرهنگی دوران خود هستند. فرهنگ مرکز محور دوران رضاشاه به ترجمه فرهنگی در زمانی رویآورده و دیگری را در قالب نمایشنامههای تاریخی در امتداد یک خود آرمانی شناسایی میکند که در این دوران با رکود تولید و نقصان انباشت متن در فرهنگ مواجهیم. در مقابل آن، محمدرضاشاه در سالهای نخستین حکومت امکان حضور حاشیه و دیگری فرهنگی بیرونی را پدید آورد که موجب خلق و شکوفایی متون میشود. کلید واژهها: ترجمه فرهنگی، تئاتر دوران پهلوی، سپهر فرهنگی، نشانهشناسی فرهنگی، یوری لوتمان فهرست مطالب عنوان صفحه فصل دو:بررسی ادبیات نظری پژوهش… 14 2-1- کلیات و مفاهیم فرهنگ…. 15 2-1-1- واژه فرهنگ در زبان فارسی و لاتین.. 16 2-1-2 – سیر واژه culture از آغاز تا سال 1850.. 19 2-2- مطالعات فرهنگ و مطالعات فرهنگی(1950-1850). 21 2-2-1- فرهنگگرایی ادبی بریتانیایی.. 23 2-2-1-4- فرانک ریموند لی وس… 25 2-2-1-6- دوران انتقال فرهنگ… 26 2-4-پست مدرنیسم و مطالعات فرهنگی.. 35 2-5-1- نشانهشناسی فرهنگی.. 39 فصل سه:روششناسی(مقدمهای بر نشانهشناسی و ترجمه فرهنگی). 45 3-1- درک فرهنگ در نشانهشناسی فرهنگی: 46 3-2-2- ویژگی های ساختاری متن از دید تارتو چگونه است؟. 53 3-2-3- تارتو چگونه متن فرهنگی را شناسایی کرده و آن را در بافتار فرهنگی مورد خوانش قرار میدهد. 54 3-3-3-1- ایجاد شخصیت نشانهای.. 58 3-3-3-2- مرز می تواند به عاملی برای ارتباط تبدیل شود. 58 3-3-3-3- مرز عامل شناسایی و جداسازی «خود» از «دیگری» است.. 59 3-3-3-4- مرز میتواند در بیرون از خود آشوب و دنیای نانشانه بسازد. 60 3-3-3-5- بینظمی نشانهای.. 61 3-4- تارتو و انسانشناسی فرهنگی.. 61 3-5- تارتو وپساساختگرایی.. 64 3-6- نشانهشناسی فرهنگی و ترجمه. 67 3-7- ترجمه و مطالعات ترجمه. 70 3-8- خود و دیگری در نشانهشناسی فرهنگی.. 74 3-9- ترجمه نمایشنامه به مثابه تئاتر بینافرهنگی.. 77 فصل چهار:یافتهها و مطالعات آماری(تعامل و تقابل ترجمه در تئاتر پهلوی (1330-1300) با سپهر فرهنگی دوران). 82 4-1-ارتباط بینافرهنگی تئاتر در ایران.. 83 4-2- مرکز آفرینی فرهنگی در دوران رضا شاه(1320-1300). 88 4-2-1- نخستین فرهنگستان ایران(1314-1320). 92 4-2-2- سازمان پرورش افکار.. 94 4-3- واگرایی فرهنگی در دوران محمدرضاشاه (1330-1320). 97 4-4- تئاتر در دوران پهلوی اول (1320-1300). 101 4-4-1- نمایشنامههای تاریخی.. 102 4-4-2- نمایشنامههای اخلاقی/اجتماعی.. 108 4-4-3- افزایش مجراهای ارتباطی در اجرا 112 4-5- تئاتر دوران پهلوی دوم(1330-1320). 114 4-6- ترجمه فرهنگی برای تئاتر(1330-1300). 120 4-6-2- زبان و ترجمه فرهنگی.. 122 4-7- اجراها و متون ترجمه شده. 125 فصل پنج:مطالعه موردی و نتیجهگیری.. 137 5-1- مطالعه موردی: اصفهانی چلمن (رفیع حالتی-1301ه.ش.). 138 5-2- مطالعه موردی: عبدالله(معزالدیوان فکری-1326 ه.ش.). 145 5-4- نتیجهگیری و پیشنهادها 155 نمایشنامه ارنانی (نوشته ویکتور هوگو). 193 فهرست شکلها عنوان صفحه شکل 3-2- سیر تطور مکتب تارتو. 68 شکل 3-3- الگوی تعدیل شده روابط بینا فرهنگی(سجودی،1388،b،ص153). 76 شکل 4-1- سپهر فرهنگی دوران رضاشاه 96 شکل 4-2- اشاعه فرهنگی در دوران رضاشاه. 96 شکل 4-3- انبساط سپهر فرهنگی 1325-1320.. 101 شکل 4-4- انقباض سپهر فرهنگی 1330-1325.. 101 شکل 4-5- روابط بینافرهنگی درزمانی و هم زمانی (سجودی،1388،ص160). 103 شکل4-6- آثار ترجمهشده 1320-1300.. 125 شکل 4-7- تفکیک درصدی آثار ترجمهشده نسبت به کل1320-1300.. 126 شکل 4-8- آثار اجراشده خارجی 1320-1300.. 126 شکل 4-9- تفکیک درصدی آثار اجرا شده خارجی 1320-1300.. 127 شکل 4-10- آثار ترجمه و چاپشده خارجی1330-1320.. 128 شکل4-11- تفکیک درصدی آثار ترجمه و چاپشده نمایشنامههای خارجی 1330-1320.. 129 شکل4-12- آمار آثار خارجی اجرا شده سال های 1330-1320.. 129 شکل4-13- تفکیک درصدی آثار خارجی روی صحنه رفته 1330-1320.. 130 شکل 4-14- آمار مترجمانی که بیشترین آثار ترجمه شده فاقد مشخصات را به خود اختصاص دادهاند. 131 شکل4-15- تفکیک درصدی مترجمانی که آثار آنها فاقد مشخصات کامل است… 131 علوم انسانی و هنر در سالیان اخیر چنان پیوستگی با یکدیگر ایجاد کردهاند که نگریستن تک بعدی به هر یک از آنها میتواند سبب شود تا درک کاملی از آنچه در جوامع مختلف فرهنگی رخ میدهد امکانپذیر نباشد. هنرهای هفتگانه در طول همین نگاه همواره دستاویز مناسبی برای جامعهشناسان، انسانشناسان، نشانهشناسان، روانکاوان و فیلسوفان بودهاند تا بتوانند قوانین نظری خود را به مدد آن با زبانی ساده و رسا در اختیار مخاطبین قرار دهند. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 720 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه سورهدانشکده هنرپایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشدصنایع دستیگرایش طراحی و نقاشی سنتیعنوان پایان نامه نظریمطالعه تطبیقی شیوه تذهیب های قرآنی وغیرقرآنی دوره تیموریاستادراهنمای نظریدکتر محمدعلی رجبیعنوان پایان نامه عملیطراحی و اجرای تذهیب با تأکید بر اصول تذهیب دوره فوقاستاد راهنمای عملیسلیمان سعیدآبادیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب مقدمه………………………………………………………………1 ****** فصل اول: کلیات پژوهش
****** فصل دوم: مروری برپیشینه تاریخی، فرهنگی و هنردوره تیموری 2- 1- زمینه های تاریخی، سیاسی و فرهنگی دوره تیموری……………………………………………………….11 2- 2- دوره تیموری: دوران طلایی هنرها در ایران…………………………………………………………………..13 2- 3- تعریف اصطلاحات تذهیب…………………………………………………………………………………………….17 2- 4- سیرتحول تذهیب در دوره های مختلف…………………………………………………………………………21 2- 5- مشخصه های کلی تذهیب دورهی تیموری…………………………………………………………………….23 ****** فصل سوم: معرفی نسخه های قرآنی و غیرقرآنی دوره تیموری 3-1- نسخ قرآنی دوره تیموری………………………………………………………31 3-1-1- قرآن شماره 1……………………………………………………………..31 3-1-2- قرآن شماره 2………………………………………………33 3-1-3- قرآن شماره 3………………………………………………………………………………..34 3-1-4- قرآن شماره 4…………………………………………………………..35 3-1-5- قرآن شماره 5…………………………………………………………….36 3-1-6- قرآن شماره 6………………………………………………………………..37 3-1-7- قرآن شماره 7………………………………………………………………..37 3-1-8- قرآن شماره 8……………………………………………………….38 3-1-9- قرآن شماره 9………………………………………………………………39 3-1-10- قرآن شماره 10………………………………………………………..41 3-1-11- قرآن شماره 11…………………………………………………………41 3-1-12- قرآن شماره 12………………………………………………………..42 3-1-13- قرآن شماره 13……………………………………………………………………44 3-1-14- قرآن شماره 14………………………………………………………….44 3-1-15- قرآن شماره 15……………………………………………………….45 3-1-16- قرآن شماره 16……………………………………………………………….46 3-1-17- قرآن شماره 17………………………………………………………………47 3-1-18- قرآن شماره 18………………………………………………………….48 3-1-19- قرآن شماره 19……………………………………………………49 3-1-20- قرآن شماره 20………………………………………………………………51 3-1-21- قرآن شماره 21……………………………………………………………51 3-1-22- قرآن شماره 22…………………………………………………………52 3-1-23- قرآن شماره 23…………………………………………………………..52 3-1-24- قرآن شماره 24……………………………………………………………………..53 3-1-25- قرآن شماره 25………………………………………………………………..54 3-1-26- قرآن شماره 26………………………………………………………………….55 3-1-27- قرآن شماره 27…………………………………………………………………….55 3-1-28- قرآن شماره 28……………………………………………………………………..57 3-1-29- قرآن شماره 29………………………………………………………………………57 3-1-30- قرآن شماره 30…………………………………………………………………58 3-1-31- قرآن شماره 31……………………………………………………………………….58 3-2- معرفی نسخ غیر قرآنی دوره تیموری……………………………………………………..59 3-2-1- دیوان خواجویکرمانی (799 ه. ق) ……………………………………………………59 3-2-2- دیوان اسکندرسلطان (813 ه. ق)……………………………………………….60 3-2-3-همامتبریزی،کلیاتودهنامه(816ه.ق)………………………………………………………61 3-2-4- سه دیوان (820 ه. ق)………………………………………………………………………..62 3-2-5- ظفرنامه تیموری (828 ه. ق)……………………………………………………………….63 3-2-6- جامعالتواریخ حافظ ابرو (830 ه. ق)…………………………………………………………..64 3-2-7- کلیله و دمنه (833 ه. ق)……………………………………………………………………..64 3-2-8- شاهنامه بایسنغری (833 ه. ق)……………………………………………………………65 3-2-9- شاهنامه ابراهیمسلطان (833 ه. ق)…………………………………………………..67 3-2-10- دیوان امیرخسرو دهلوی (834 ه. ق)……………………………………………………68 3-2-11- اصول ابناسیرجامی (839 ه. ق)………………………………………………………….69 3-2-12- معراج نامه شاهرخی (840 ه. ق) ………………………………………………………70 3-2-13- تاریخ جهانگشا عطاملک جوینی (841 ه. ق) …………………………………………..71 3-2-14- نظامی، خسرو و شیرین (845-855 ه. ق)……………………………………………72 3-2-15- شاهنامه محمدجوکی (848 ه. ق)…………………………………………………………73 3-2-16- دیوان قاسم (863 ه. ق)…………………………………………………………………..73 3-2-17- کلیات سعدی (866 ه. ق)………………………………………………………………..73 3-2-18- سبحهالابرار (890 ه. ق)…………………………………………………………………75 3-2-19- خاوراننامه (881- 891 ه. ق)……………………………………………76 ****** فصل چهارم: تحلیل ساختاری تذهیبهای قرآنی وغیر قرآنی دوره تیموری 4- 1- تحلیل ساختاری تذهیبهای قرآنی دوره تیموری…………………………………………………………….78 4-1-1- تذهیب صفحات آغازین……………………………………………………………………….79 4-1-2- تذهیب صفحات متن………………………………………………………………………….83 4-1-2-1- فضای بالا و پایین…………………………………………………………………………………….86 4-1-2-2- فضای درون متن………………………………………………………………………………….90 4-1-2-3- فضای حواشی…………………………………………………………………………………..96 4-1-2- صفحات اختتامیه……………………………………………………………………………………..103 4-1-3- جدول کشی…………………………………………………………………………………….104 4-2- تحلیل ساختاری تذهیبهای غیر قرآنی دوره تیموری……………………………………………………..106 4-2-1- صفحات آغازین……………………………………………………………………………………..106 4-2-2- صفحات متن……………………………………………………………………………………….114 4-2-2-1- تزیینات بالا وپایین متن……………………………………………………………………………….114 4-2-2-2- تزیینات درون متن……………………………………………………………………………………….117 4-2-2-3-فضای حواشی…………………………………………………………………………………………..119 4-2-3- صفحات تتمه……………………………………………………………………………………..122 ****** فصل پنجم: بحث و نتیجه 5- 1- یافته های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………126 5- 2- نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………….129 5- 3- محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………………..130 گزارش کار عملی…………………………………………………………………………………………………………………..133 فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………….155 مقدمه: در ابتدای دوران اسلامی و با توجه به ارزش کتاب به ویژه قرآن، کار تزیین اوراق و جلد آنها مورد توجه هنرمندان مسلمان قرار گرفت و حاشیه، صفحات، سرفصلها، و سرلوحها با استفاده از انواع اسلیمیها، ختاییها و نقوش هندسی به صورتی زیبا تزیین میشد. شایان ذکر است که این تزیینات در دورهی تیموری با مشخصاتی منحصر به فرد و با صورتی منظم، منسجم و قدرتمند در صفحه آرایی کتب و عمدتاً در غالب مکاتب هرات و شیراز جلوهگر میشده است. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 575 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکزیدانشکده هنر ومعماریپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc)گرایش: نقاشیعنوان:مطالعه تطبیقی عنصر نور در هاله مقدس و نگارگری مانویان و هنر اسلامیاستاد راهنما:سرکار خانم زهرا رسولیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) عنوان ………………………….صفحه 1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن. 5 1-4 سوالات یا فرضیههای تحقیق.. 5 1-5 تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی.. 8 فصل سوم –روششناسائی تحقیق (متدولوژی) 3-2 ابزار جمعآوری اطلاعات.. 14 3-3 روش تجزیه و تحلیل دادهها 14 فصل چهارم- تجزیه وتحلیل یافتههای تحقیق ادامه فهرست مطالب عنوان ………………………………صفحه 4-1-10 نور، نماد وجود است و ظلمت، نماد عدم. 29 4-1-12 هنر نسبت کامل انسان با خداوند و حقیقت… 32 4-2-3 نور عرفان و هنر اسلامی.. 37 4-2-4 نور و رنگ در هنر اسلامی.. 41 4-2-5 جایگاه نور در فرهنگ ایرانی و هنرهای اسلامی.. 43 4-2-6 آداب معنوی و سمبلیسم در هنر اسلامی.. 45 4-2-7 رنگ و نور و طریقت تعلیم نقاشی در عصر اسلامی.. 51 4-2-9 مفهوم فضا در نگارگری ایرانی.. 61 4-2-10 اهمیت فضای خالی در هنر اسلامی.. 66 4-2-11 انسان نورانی در نگارگری ایرانی.. 69 4-2-12 تجلی و تجسم نور در نگارگری ایران. 72 ادامه فهرست مطالب عنوان …………………………………….صفحه 4-4-5 سغد پیش از اسلام (قرنهای7 و 8میلادی) 107 4-4-6 رابطهی نور ورنگ طلایی در هنر مانوی.. 111 4-4-7 کاربرد رنگ طلایی در ایران باستان. 112 4-4-8 مفهوم نور در آرا مانوی.. 112 4-4-9 رنگ در آثار مانویان. 113 4-4-10 تجلی نور و رنگ طلایی در آثار مانوی.. 114 سرعت دقیق نور ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر در ثانیه است. یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَهٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (سورهی سجده، آیهی ۵) «خدا مسائل زمین را از فـضا اداره میکند و بعدها (اوامر وی) در شبانهروز معادل هزارسالی که شما می شمارید بطور زیگزاگی بطرف وی بر میگردد». آیه میگوید: که اوامر خدا در روز به اندازه هزارسالی که ما میشماریم بهطرف خدا حرکت میکند. منظور آیه از سالی که ما (مسلمانان) میشماریم سال قمری است که مربوط به گردش ماه بدور زمین است. ماه در هر سال 12بار دور زمین میگردد و در هر 1000سال 12000بار. مسافتی که ماه در 12000 بار گردش خود بدور زمین طی میکند 2583134723 کیلومتر است. یعنی اوامر خدا در یک شبانهروز مسافت مزبور را طی میکنند. هر شبانهروز ۸۶۱۶۴.09966 ثانیه است. اگر مسافتی که اوامر خدا در روز طی میکنند را بر ثانیهها تقسیم کنیم سرعت حرکت اوامر خدا در ثانیه بدست میآید. بترتیب زیر: برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 849 |
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|