نوشته شده توسط : admin
دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزدانشگاه هنر و معماریپایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)رشته ارتباط تصویریپژوهشی در صخره نگاری های پیش از تاریخ ایران از نظر مفهومی و گرافیکی(دوشه، همیان،میر ملاس، تیمره)استاد راهنما:دکتر یعقوب آژنداستاد مشاور:مصطفی اسد اللهیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب عنوان صفحه چکیده…………………………………………………………………………………………………………..ک مقدمه………………………………………………………………………………………………………….ل فصل اول: کلیات تحقیق 1-1- بیان مسئله تحقیق………………………………………………………………………………………..1 1-2- اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن………………………………………………………………………2 1-3- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………3 1-4 – سوالات و فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………………………..3 1-5 – چهارچوب نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………..4 1-6 – روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………5 1-7 – پیشینه پژوهش…………………………………………………………………………………………………..5 1- 8 -روش گرد آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………..6 1-9 – روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………………6 1-10- منابع پژوهش……………………………………………………………………………………………6 1-11- واژگان کلیدی…………………………………………………………………………………………6 فصل دوم: پیشینه 2-1- مقدمه ای بر هنر صخره ای………………………………………………………………………7 2-2- پیشینه پژوهش در سنگ نگاره های غاری و صخره ای در جهان………………………………..14 2-3- پژوهش در سطح غار های آفریقا و استرالیا………………………………………………………………..16 2-4- پژوهش در سطح غارهای اروپا……………………………………………………………..19 2-5 – پیشینه سنگ نگاره های مناطق مختلف آسیای میانه (مرکزی)……………………………………25 2-6- پیشینه پژوهش و پراکندگی سنگ نگاره ها در ایران…………………………………………………….31 فصل سوم: معرفی مناطق و شرح نقوش 3-1- موقعیت استان لرستان…………………………………………………………………………..39 3-2- شرح، موضوع، اندازه و رنگ نقوش……………………………………………………………………………41 3-2-1- دوشه………………………………………………………………………………………….41 3-2-2- شرح نقاشی ها و اندازه نقوش در غار دوشه…………………………………………………………42 3-2-3- همیان………………………………………………………………………………………………53 3-2-4 – شرح نقاشی های همیان در کوه «کیزه»………………………………………………………………..54 3-2-5- نقاشی های جنوب تنگه «چالگه شله»……………………………………………………………………..57 3-2-6 – میرملاس …………………………………………………………………………………….58 3-2-7 – شرح نقاشی های غار جنوبی دره میرملاس…………………………………………………………..59 3-2-8 – نقاشی های قسمت شمالی تنگه میرملاس…………………………………………………………63 3-3 – معرفی منطقه تیمره…………………………………………………………………………..66 3-3-1- معرفی محل نگاره ها…………………………………………………………………………….67 3-3-2- شرح نقوش سنگ نگاره های تیمره…………………………………………………………………………70 3-4- ملاک انتخاب منطقه برای نگارگری……………………………………………………………………………83 3-5- مقایسه غار های لرستان با غارهای اروپا…………………………………………………………………..84 3-6- مقایسه سنگ نگاره تیمره با سنگ نگاره های دیگر نقاط دنیا……………………………………….87 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نقوش 4-1- موضوع نگاره های منطقه ی لرستان………………………………………………………………………….92 4-1-1- نقوش جانوران…………………………………………………………………………………..92 4-1-2- ابزارها ………………………………………………………………………………………93 4-1-3- نقوش گیاهی……………………………………………………………………………….95 4-1-4- تصاویر ناشناخته…………………………………………………………………………………95 4-2- موضوع نگاره های تیمره…………………………………………………………………….95 4-2-1- نقوش جانوران…………………………………………………………………………………….95 4-2-2 پستانداران وحشی………………………………………………………………………95 4-2-3- پرندگان…………………………………………………………………………………………97 4-2-4 -جانوران اهلی……………………………………………………………………………………98 4-2-5- ابزارها……………………………………………………………………………………………..100 4-2-6 چند صحنه کمیاب………………………………………………………………………………….101 4-2-7 نمادها………………………………………………………………………………………104 فصل پنجم: هویت نقوش 5-1- هویت نگارگران……………………………………………………………………………………………………….116 5-2- هدف نگارگران…………………………………………………………………………………………………………116 5-3- تاریخگذاری نسبی سنگ نگاره ها……………………………………………………………………………..121 فصل ششم: مفهوم نقوش 6-1- نماد…………………………………………………………………………………………………127
6-2- نماد و اسطوره………………………………………………………………………………….. 130 6-3- جایگاه حیوانات در اساطیر……………………………………………………………………………………….132 6-3-1- بز و بز کوهی……………………………………………………………………………….134 6-3-2- قوچ……………………………………………………………………………………………….138 6-3-3- اسب…………………………………………………………………………………………139 6-3-4- شتر……………………………………………………………………………………………..141 6-3-5- گاو نر…………………………………………………………………………………………………………………..143 6-3-6- سگ……………………………………………………………………………………………………………………..143 6-3-7- خرگوش………………………………………………………………………………………………………………144 6-3-8- پرنده……………………………………………………………………………………………………………………146 6-3-9- مار ……………………………………………………………………………………………………………………..147 6-3-10- آهو……………………………………………………………………………………………………………………150 6-3-11- شیر………………………………………………………………………………………………………………….150 6-3-12- گراز………………………………………………………………………………………………………………….153 6-3-13- شغال………………………………………………………………………………………………………………..154 6-3-14- گوزن……………………………………………………………………………………………………………….155 6-3-15- روباه…………………………………………………………………………………………………………………156 6-3-16- گرگ………………………………………………………………………………………………………………….156 6-3-17- پلنگ………………………………………………………………………………………………………………….157 6-3-18- ببر……………………………………………………………………………………………………………………158 6-4- مفهوم دیگر نقوش موجود در صخر نگاری ها…………………………………………………………159 6-4-1- شا خه درخت…………………………………………………………………………………………………….159 6-4-2- زن………………………………………………………………………………………………………………………160 6-4-3- دایره…………………………………………………………………………………………………………………..160 6-4-4- مثلث……………………………………………………………………………………………………………………162 6-4-5- مربع……………………………………………………………………………………………………………………164 فصل هفتم: تجزیه و تحلیل ساختاری نقوش به منظوراستفاده گرافیکی 7-1- طبقه بندی و تجزیه و تحلیل ساختاری نقوش انسانی……………………………………………. 170 7-2- طبقه بندی وتجزیه و تحلیل ساختاری نقوش جانوری……………………………………………..175 7-3- طبقه بندی و گونه شناسی نقوش هندسی و نمادین………………………………………………..189 نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………194 منابع ومأخذ فارسی……………………………………………………………………………………………….. منابع و مأخذ لاتین…………………………………………………………………………………………. چکیده لرستان و تیمره از جمله مناطق بسیار غنی هنر صخره نگاری در ایران هستند که مجموعه های فراوانی از آنها شناسایی شده است. تاکنون هیچ گونه تجزیه و تحلیلی از نظر گرافیکی و مفهومی روی این نقوش انجام نشده است. از جمله مهمترین مواردی که ذهن پژوهنده را درگیر کرده است: انگیزه برای ثبت نقوش، هویت نگارگران، قدمت نگاره ها، مفهوم نقوش، و قابلیت استفاده از این نگاره ها در هنر امروز به خصوص ارتباط تصویری، می باشند. بنابراین در جستجوی یافتن سوالات و فرضیه های مطرح شده، با مراجعه به کتابخانه و منابع موجود جهت بررسی نقوش، تحقیق میدانی را آغاز نموده و با سفر به برخی از مناطق مورد مطالعه، تهیه عکس، طراحی نقوش و گفتگو با اساتید صاحب نظر به بررسی و تجزیه و تحلیل ساختاری و محتوایی نقوش پرداختم.جداولی به منظور تفکیک نگاره ها از جهات مختلف ارائه شده است.
واژگان کلیدی: دوشه، همیان، میرملاس، تیمره، صخره نگاری_ ارتباط تصویری
مقدمه هنر صخره ای(Rock art) دارای ابعاد جغرافیایی وسیعی می باشد و در بسیاری از نقاط دنیا بدست آمده است. این هنر از نظر زمانی ، از دوران پیش از تاریخ (پارینه سنگی ، نوسنگی ، برنز )، تاریخی تا سده های جدید را در بر می گیرد و از بدوی ترین هنرهای انسانی محسوب می گردد. هنر صخره ای یک مفهوم عام بوده و کار بر روی سنگ به عنوان بستر و وسیله ای برای انتقال مفاهیم و پیام ها و … را در بر می گیرد. یکی از جنبه های مختلف خاص این هنر، سنگ نگاره است. در واقع سنگ نگاره از عمومی ترین و در عین حال پیچیده ترین جلوه های هنر صخره برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید :: بازدید از این مطلب : 849 نوشته شده توسط : admin
گروه ارتباط تصویریعنوان:پوسترهای سینمایی سه دهه ی اخیر ایران ( از 1360 تا 1390)پروژه عملی:طراحی پوستر برای فیلم های سینمایی و تلویزیونیپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویریاستاد راهنما :دکتر کامران افشار مهاجربرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده پژوهش حاضر در چهار فصل به بررسی آثار پوستر های سینمای سه دهه ی اخیر ایران -1360 الی1390- می پردازد. طی یک دوره تحقیق کتابخانه ای مطالبی پیرامون شکل گیری و تولد سینما در جهان برای فصل اول انجام شد و در ادامه برای جمع آوری مطالب مطروحه در فصل دوم نیز همان تحقیق کتابخانه ای و گاهی تحقیق میدانی مورد استفاده قرار گرفت و در موارد معدودی نیز از شیوه ی مصاحبه ی حضوری و مصاحبه های منتشر شده بهره برداری شد. سپس در فصل بعدی تمامی پوسترهای منتشر شده در فاصله ی دهه های مذکور در فرم هایی که تعبیه شده بود قرار گرفت و پاسخ هایی که برای سئوال های مطروحه در مورد فرم، ترکیب بندی و ساختارغالب و رنگ و مواردی از این دست به دست آمد در جداولی تنظیم شد و ضریب ها و درصد هایی مشخص شده که به طور کلی و جزئی شخصیت کمی و کیفی و رنگ و ارزش های کیفی پوسترهای سینمایی این محدوده ی زمانی ایران را در بوته ی سنجش قرار داد و میزان نقدینگی کیفی آنهارا مشخص کرد که با ترسیم نمودارهایی درصدهای به دست آمد که در بخش نتیجه گیری به طور مفصل به آنها پرداخته شده است. در فصل پایانی پژوهش حاضر تعدادی پوستر که برای فیلم های سینمایی طراحی شده اند راهکارهایی را ارائه می دهند در جهت حفض معیارهای پوستر فیلم برای مخاطبین ایرانی با تکیه بر زحمات اساتید گذشته و تأثیراتی که هنرمندان این عرصه در مکاتب مختلف بین المللی بر روند شکل گیری هنر پوسترسازی برای فیلم در طورل تاریخ صد و اندی ساله ی سینما انجام داده اند. واژگان کلیدی: پوستر، سینما، سینمای ایران، پوستر فیلم
فهرست مطالب عنوان صفحه فهرست مطالب هشت چکیده مقدمه فصل اول : سینما ، رسانه موثر دنیای معاصر 1-1- نگاهی اجمالی به شکل گیری صنعت سینما 1-1-1- پیش از سینما 2 1-1-2- تولد سینما 2 1-1-3- دوران صامت 3 1-2 – نگاهی گذرا به مکاتب تأثیر گذار سینما 1-2-1- اکسپرسیونیسم آلمان 4 1-2-2- جنبش سینمای ناب ژاپن 4 1-2-3- دوگما 95 5 1-2-4- رئالیسم شاعرانه 5 1-2-5- سینما نوو 6 1-2-6- سینما نگاه 6 1-2-7- سینمای بازنوگرا 6 1-2-8- سینمای زیر زمینی 7 1-2-9- سینمای سوم 7 1-2-10- سینمای نوین آلمان 7 1-2-11- فوتوریسم ایتالیا 8 1-2-12- موج نوی فرانسه 8 1-2-13- موج نوی ژاپن 9 1-2-14- نئورئالیسم 10 1-2-15- هالیوود نو 10 1-2-16- کالیگرافیسم 11 1-2-17- کامراشپیل 11 1-3- رویکرد عامه پسند و رویکرد هنری 1-3-1- رویکرد عامه پسند 11 1-3-2- رویکرد هنری 13 1-4- تاریخ سینمای ایران در یک نگاه 1-4-1- دهه ی چهل و پنجاه 15 1-4-2- سینمای پس از انقلاب 16 1-4-3- موج نوی سینمای ایران 16 فصل دوم : پوستر رسانه ی موثر برای معرفی فیلم 2-1- مختصری درباره پوستر 2-2- نگاهی اجمالی به ویژگی پوستر فیلم در جهان 2-3- نمونه های موفق پوستر فیلم در جهان 2-3-1- پوستر لهستان 25 2-3-2- صد سال پوستر سینمای لهستان 28 2-3-3- پوستر فرانسه 31 2-3-4- پوستر کوبا 35 2-3-5- مکتب پوش پین 36 2-4- مختصری درباره تاریخچه ی پوستر در ایران 2-5- پوستر فیلم در ایران فصل سوم : نتیجه گیری: ویژگی های بصری پوسترهای سینمایی سه دهه اخیر ایران 3-1- دهه ی 1360 – 1390 46 شرح کار عملی 55 پروژه ی عملی مقدمه با توجه به حضور حدود 100 ساله ی سینما در ایران و به تبع آن تولید پوستر برای فیلم ها در طی این سال ها و همین طور هم زمانی این دو شاخه ی ارتباط بصری که معاصرترین هنرهایی هستند که به طور جدی و مداوم در زندگی مردم عصر حاضر حضور دارند به نظر می رسد هنر پوستر سازی برای فیلم در سینمای ایران باید مراحل رشد و تکامل خود را گذرانده باشد و اکنون دیگر در دوره ی بالندگی به سر ب برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید :: بازدید از این مطلب : 789 نوشته شده توسط : admin
وزارت علوم تحقیقات و فناوریگروه هنرپایان نامه دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویریتأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلماستادان راهنماسعید فریسی – منیژه باقریبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) عنوانبندی در ایران از تعاریف گوناگونی برخوردار است: معرفی نامهی فیلم؛ سر فصل فیلم؛ قاب فیلم و…. عنوانبندی فیلم همان کارکرد بسته بندی و یا جلد کتاب را دارد که با مراجعه به آن میتوان به محتوای کلّی آن دست یافت. این پژوهش به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری در این پژوهش ساکنین شهر اصفهان و تبریز میباشند. از هر شهر200 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفت. ابزار این پژوهش پرسشنامهای است که توسّط محقّق تهیّه و تنظیم شده است. روایی آن از طریق روایی صوری مورد تأیید اساتید قرار گرفت و پایایی آن از روش ضریب آلفای کرونباخ9/0 به دست آمده است. کلید واژه: رنگ، مخاطب، روان شناسی رنگ، عنوانبندی، ژانر.
فهرست مطالب عنوان فصل اول : کلیات تحقیق فصل دوم : نور و رنگ
2-11 زمینه و رنگهای روی زمینه 17 2-13 وسایل تأکید فرم (مزاج رنگ) 18 2-14 رنگهای تأثیرگذار و رنگهای تأثیرپذیر 19 2-20رنگ از دیدگاه روان شناسی 22 2-21 احساس نور از نظر روانشناسی فیزیولوژیک 28 2-25خطای بینایی، حرکتی، خطا های بصری، توهمها 30 فصل سوم : مخاطب شناسی
3-3-1 دسته بندی مخاطبین بر مبنای ویژگیهای جمعیت شناسی 34 3-3-2 دسته بندی مخاطبان برحسب باورها 34 3-3-3 دسته بندی مخاطب بر اساس نگرشها 34 3-3-4 دسته بندی مخاطب بر اساس دسترسی 34 3-3-5 دسته بندی مخاطبین بر اساس رفتار 35 3-3-6 دسته بندی مخاطبین بر اساس توصیف و استفاده از رسانهها 35 3-4-1مسایل و مشکلات اجتماعی مخاطبین 36 3-4-10 اهمیّت شناخت مخاطبان 38 3-5 دلایل انتخاب رنگ از نظر مخاطب در علم روانشناسی 39 3- 6 تأثیرات روانی رنگ بر خصوصیّات شخصی و روحی افراد 41 3-6-1 اثر روانی رنگ در سالمندان 42 3-6-2 اثر روانی رنگ در کودکان 42 فصل چهارم: عنوان بندی 4-1 تعریف عنوانبندی (تیتراژ) 45 4-2 تعریف عنوانبندی از نظر اساتید 45 4-3 لزوم طراحی عنوانبندی برای فیلم 47 4-4 تاریخچه عنوانبندی در جهان 48 4-5-4 تفاوت های عنوانبندی آغازین و پایانی 52 4-7 نکاتی که از نظر مرتضی ممیز برای ساخت عنوانبندی خوب لازم است: 54 4-8 انواع تکنیک های ساخت عنوان بندی 54 4- 11 کاربرد ژانر در بحث تولید فیلم 60
4- 12-1 عنوانبندی خوب و مناسب 65 4-12-4 اتّصال عنوانبندی به فیلم 67 4-12-5 تناسب نوع حروف با فضای فیلم 68 4-12-6 هماهنگی عنوانبندی آغازین و پایانی 68 4-12-7 زمان بندی عنوانبندی 69 4- 13 افراد مشهور در زمینهی عنوان بندی 70 4-13-3 فهرست فیلم هایی که سائول باس برای آنها عنوانبندی طراحی کرد 73 4پ13-4 تحلیل عنوانبندی فیلم “سرگیجه” اثر سائول باس 76 4-15 تاریخچهی عنوان بندی در ایران 80 4-16 افراد مشهور در ساخت عنوانبندی دهههای 40-60 82 4-16-1 طراحان عنوان بندی در ایران 83
تعریف مسئله در این تحقیق تلاش بر این بوده است که عنوانبندی را مورد بررّسی قرار دهیم و تأثیرات متقابل روانشناسی رنگ در ساخت عنوانبندی و تأثیر بصری برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید :: بازدید از این مطلب : 792 نوشته شده توسط : admin
وزارت علوم، تحقیقات و فناوریدانشگاه سورهدانشکده هنرپایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی تصویر متحرکعنوان پایان نامه نظریتأثیر تماشای انیمیشن مشوق نقاشی بر نقاشی های کودکان پیش دبستانیاستاد راهنمای نظریدکتر کیارش زندیعنوان پایان نامه عملی“ضرب المثل هرکسی را بهر کاری ساختند”به روایت یک آفتاب پرست که دمی دراز دارد!استاد راهنمای عملیفرخ یکدانهاستاد مشاوردکتر فراز رنج پوربرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده این تحقیق تلاشی است برای رسیدن به پاسخ سوالاتی در رابطه با اینکه تماشای انیمیشن های مشوق نقاشی چه تأثیری بر نقاشی های کودکان پیش دبستانی دارد و اینکه آیا به اندازه لازم به تولید و پخش این قبیل برنامه ها پرداخته شده است یا خیر. نکته ای که با توجه به موضوع بین رشته ای این رساله در جمع آوری مطالب حاضر در نظر گرفته شده است این بود که از منظر هنر و انیمیشن به مفاهیم و چالش های این موضوع پرداخته شود. یکی از موارد قابل قبول و توجه در ساختار انیمیشمن در نظر گرفتن مخاطب است با توجه به توانایی های هنری کودکان در دوره های مختلف سنی، تحلیلی دقیق بر شناخت مخاطب کودک و رابطه ای که با شیوه های مختلف باز نمود انیمیشن ها برقرار می کند انجام شده است و در نهایت با اجرای یک آزمون که توسط محقق و در شرایط استاندارد انجام گردیده است، تأثیرات انیمیشن های مشوق نقاشی بر نقاشی های کودکان پیش دبستانی در ارتباط با شش متغیر وابسته رنگ، موضوع، کادر، محتوای آموزشی، بازنمایی شکل و تآکید کودک بر بازنمایی این موارد، به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات دراین پژوهش، کتابخانه ای، میدانی و تجزیه و تحلیل داده ها به روش کمی و کیفی و از طریق نمودارهای دستی و استدلال های منطقی و عقلانی و محاسبات دقیق آماری بوده است. نتایج به دست آمده، تأثیرپذیری نقاشی های کودکان پیش دبستانی از تماشای انیمیشن مشوق نقاشی، در چهار شاخص موضوع، رنگ، بازنمایی شکل و تأکید را مورد تأیید قرار داده و تأثیرپذیری نقاشی های این کودکان را در دو شاخص کادر و درک محتوای آموزشی رد می کند. کلید واژگان کودکان پیش دبستانی، تلویزیون، انیمیشن آموزشی، نقاشی کودک، انگیزش، آموزش هنر.
فهرست مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….1
فصل اول: کلیات پژوهش 1-1: اهمیت مسئله ……………………………………………………………………….3 1-2: اهداف تحقیق …………………………………………………………………………….8 1-3: سؤالات کلیدی تحقیق ……………………………………………………….9 1-4: روش تحقیق …………………………………………………….10 فصل دوم: انگیزش و یادگیری 2-1: انگیزش …………………………………………………………..12 2-1-1: هدف یا غایت ……………………………………………..13 2-1-2: سائق ……………………………………………………….13 2-2: یادگیری …………………………………………………………………………13 2-3: انگیزش و یادگیری ……………………………………………………………..14 2-4: الگوهای یادگیری ……………………………………………………………15 2-4-1: یادگیری به کمک مشاهده ……………………………………………..16 2-5: نظریه های یادگیری ………………………………………………………………17 2-5-1: نظریه شرطی (رفتارگرایی) ……………………………………………….18 2-5-2: نظریه شناختی …………………………………………………………..18 2-5-2-1: نظریه رشد ذهنی پیاژه ……………………………………………………19 2-5-2-2: مفاهیم اصلی نظریه پیاژه ……………………………………………………….20 2-5-2-3: استفاده عملی از نظریه پیاژه برای بهبود فرآیند آموزش – یادگیری ………………………………21 2-5-3: نظریه یادگیری اجتماعی ……………………………………………………..22 2-5-3-1: نظریه برونر …………………………………………………………………………..23 2-5-3-2: کاربرد نظریه برونر در تولید انیمیشن آموزشی ………………………………………………………………..25 فصل سوم:آموزش هنر به کودکان 3-1: آموزش هنر ……………………………………………………………………….27 3-2: آموزش هنر به کودکان …………………………………………………………………..27 3-3: نقش بزرگسالان در نقاشی کودک …………………………………………..28 3-4: نقش مدرسه در نقاشی کودک ……………………………………………….29 3-5: ابزار ……………………………………………………………………………………..31 3-6: غلط گیری ………………………………………………………………………32 3-7: نسخه برداری……………………………………………………………………………..32 3-8: نکات کلیدی در آموزش نقاشی به کودک …………………………………………………………………………………33 3-9: اهداف آموزش هنر به کودکان …………………………………………………………………………………………………..34 3-9-1: اهداف شیوه آموزشی های – اسکوپ ……………………………………………………………………………………36 3-10: آموزش هنر به کودکان پیش دبستانی ……………………………………………………………………………………37 3-10-1: مفاهیم بصری ……………………………………………………………………………………………………………………..37 3-10-2: مفاهیم ارتباطی …………………………………………………………………………………………………………………..38 3-10-3: مفاهیم ابزاری ……………………………………………………………………………………………………………………..38 3-11: کاربرد هنر در آموزش …………………………………………………………………………………………………………….38 3-11-1: رشد اجتماعی – عاطفی …………………………………………………………………………………………………….41 3-11-2: رشد شناختی ……………………………………………………………………………………………………………………..41 3-11-3: رشد اجتماعی – فرهنگی …………………………………………………………………………………………………..42 3-11-4: پیشرفت تحصیلی ……………………………………………………………………………………………………………….42 3-11-4-1: نوشتن …………………………………………………………………………………………………………………………….43 3-11-4-2: املاء ………………………………………………………………………………………………………………………………..43 3-11-4-3: انشاء ……………………………………………………………………………………………………………………………….44 3-11-4-4: آموزش فلسفه ………………………………………………………………………………………………………………..44 3-11-4-5: ریاضی و حساب …………………………………………………………………………………………………………….45 3-12: نقش تربیتی هنر …………………………………………………………………………………………………………………….45 3-12-1: ایجاد آرامش ……………………………………………………………………………………………………………………….45 3-12-2: توانایی پالایش و شگفتی و هیجان …………………………………………………………………………………….46 3-12-3: داشتن نقش اصلاحی غیرمستقیم ……………………………………………………………………………………..46 3-12-4: شکوفایی ارزش های اصیل انسانی …………………………………………………………………………………….47 3-12-5: ایجاد خلاقیت و اعتماد به نفس …………………………………………………………………………………………47 3-13: تأثیر هنر بر ناتوانی های یادگیری ………………………………………………………………………………………….48
فصل چهارم: کودکان پیش دبستانی 4-1: کودکی ……………………………………………………………………………………..51 4-2: کودکی اول (نوزادی، شیرخوارگی) ……………………………………………………………………………………………52 4-3: کودکی دوم (کودکی میانه) ………………………………………………………………………………………………………52 4-3-1: نموّ بدنی ……………………………………………………………………………………..53 4-3-2: تحول شناختی………………………………………………………………………………………………………………………..53 4-3-3: تحول عاطفی…………………………………………………………………………………………………………………………..56 4-3-4: تحول اخلاقی …………………………………………………………………………………………………………………………57 4-3-5: اجتماعی شدن ……………………………………………………………………………………………………………………….58 4-3-6: تحول اجتماعی در ارتباط با همسالان …………………………………………………………………………………..59 4-3-7: تحول زبانی …………………………………………………………………………………………………………………………….61 4-4: کودک سوم (کودک پایانی) ……………………………………………………………………………………………………….61
فصل پنجم: نقاشی کودکان 5-1: تاریخچه ……………………………………………………………………………………………….64 5-2: اهمیت توجه به نقاشی کودکان …………………………………………………………………………………………………68 5-2-1: خلاقیت ………………………………………………………………………………………………….70 5-2-2: ارزش های بیانی نقاشی …………………………………………………………………………………………………………71 5-2-2-1: نیاز طبیعی در خدمت تکامل انسان ………………………………………………………………………………..71 5-2-2-2: ارزیابی رشد ذهنی کودک و آزمون هوش ………………………………………………………………………..71 5-2-2-3: شناخت و تحلیل مسائل عاطفی و روانی ………………………………………………………………………….72 5-2-2-4: برون ریزی هیجانات …………………………………………………………………………………………………………72 5-2-3: هنر درمانی …………………………………………………………………………………………………………………………….73 5-3: مراحل تکامل …………………………………………………………………………………………………………………………….78 5-4: نقاشی از دیدگاه کودک ……………………………………………………………………………………………………………83 5-5: انگیزه کودک از کشیدن نقاشی ………………………………………………………………………………………………..86 5-6: تفاوت های فردی ……………………………………………………………………………………………………………………..90 5-7: نقاشی کودکان به مثابه هنر ………………………………………………………………………………………………………92 5-8: هنر کودکان در مقایسه با بزرگسالان ………………………………………………………………………………………97 5-9: تقویت درک هنری کودک ………………………………………………………………………………………………………100
فصل ششم: کودک، رسانه و انیمیشن 6-1: رسانه …………………………………………………………………………………………………………….105 6-2: انواع رسانه ……………………………………………………………………………………………………105 6-3: تلویزیون ……………………………………………………………………………………………………….106 6-4: مخاطب کودک …………………………………………………………………………………………….108 6-5: تأثیر تلویزیون بر کودکان ………………………………………………………………………………………………………..109 6-6: نحوه برقراری ارتباط کودک با تلویزیون ………………………………………………………………………………….113 6-7: علاقه کودکان به تماشای برنامه های تلویزیون ………………………………………………………………………116 6-8: چگونگی و میزان تماشای تلویزیون در دوران کودکی ……………………………………………………………120 6-9: تأثیرات انیمیشن بر کودکان ……………………………………………………………………………………………………124 6-10: کودک و انیمیشن ………………………………………………………………………………………………………………….126 6-11: تاریخچه انیمشن های آموزشی …………………………………………………………………………………………….127 6-11-1: روند تولیدات انیمیشن در سیما ……………………………………………………………………………………….130 6-11-2: روند تولید انیمیشن های آموزشی در صبا ……………………………………………………………………….131 فصل هفتم: انیمیشن و دنیای کودک 7-1: انیمیشن ………………………………………………………………..135 7-2: تاریخچه انیمیشن …………………………………………………..135 7-3: تکامل انیمیشن در جهت سرگرمی کودکان……………………………………………………..136 7-4: جذابیت های انیمیشن برای کودکان…………………………………………..138 7-4-1: تکنیک نقاشی متحرک…………………………………………………………..138 7-4-2: تکنیک عروسکی…………………………………………………………………139 7-4-3: تکنیک مقوای بریده ……………………………………………………..139 7-4-4: تکنیک خمیری…………………………………………………………….139 7-4-5: تکنیک سه بعدی…………………………………………………………………………………139 7-5: ویژگی های مشترک انیمیشن با کودک……………………………………..140 7-6: فواید استفاده از انیمیشن آموزشی …………………………………………………143
فصل هشتم: نتایج یک آزمون 8-1: جامعه، نمونه، روش نمونه گیری ………………………………………………………….144 8-2: ابزار یا متغیر مستقل………………………………………………………………………….145 8-: متغیر وابسته …………………………………………………………………………..145 8-4: شاخص های پژوهش …………………………………………………………………….146 8-4-1: موضوع …………………………………………………………………………………….146 8-4-2: رنگ…………………………………………………………………………………147 8-4-2-1: نوع رنگ ……………………………………………………………………….147 8-4-2-2: اشباع ………………………………………………………………………………147 8-4-2-3: درخشندگی …………………………………………………………..147 8-4-3: شکل …………………………………………………………………………………..148 8-4-4: محتوای آموزشی ……………………………………………………………………149 8-4-5: تأکید ……………………………………………………………………….149 8-4-6: کادر ……………………………………………………………………………………..150 8-5: روش اجرا …………………………………………………………………………….150 8-6: یافته ها …………………………………………………………………………………………152 8-6-1: موضوع ………………………………………………….153 8-6-2: رنگ …………………………………………………………………………………..155 8-6-3: شکل ……………………………………………………………………………….157 8-6-4: محتوا ………………………………………………………………………………159 8-6-5: تأکید ……………………………………………………………………………………161 8-6-6: کادر ………………………………………………………………………………………..163 8-7: بررسی جزئیات ……………………………………………………………………………..165 صل نهم: بحث، تحلیل و نتیجه گیری…………………………………………………167 فصل دهم: گزارش پروژه عملی…………………………………………………….190 منابع منابع فارسی ……………………………………………………………………………………194 پایان نامه ها …………………………………………………………………………………………….198 منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………199 مقدمه شرایط زندگی ماشینی امروز، کودکان را از برخی مواهب دوره های گذشته محروم ساخته و در مقابل، شرایط رفاهی و آموزشی بسیار بهتر از کودکان دیروز به آنها بخشیده است. یکی از وظایف رسانه تلویزیون این است که جای خالی بخشی از نداشته ها را تا حدودی برای کودکان پر نماید و نحوه استفاده از داشته های ارزشمند کودکان را به شکلی ظریف و تأثیر گذار به آنان آموزش دهد. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید :: بازدید از این مطلب : 745 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکزیدانشکده هنر و معماری، گروه نقاشیپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MA)گرایش نقاشیعنوان:تاثیر کودک درون در خلق آثار اکسپرسیونیستیاستاد راهنما:محمدرضا فیروزه ایاستاد مشاور:شادان کیوانیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست 1-3-اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن: 5 1-4-سوالات و فرضیه های تحقیق: 5 1-6-تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی: 5 فصل دوم: از کودکی تا کودک درون 7 2-1-1- بازخوانی روان شناختی دوران کودکی 8 2-1-2- کنجکاوی و خلاقیت در دوران کودکی 10 2-1-3- مراحل هوش شهودی در کودک (نظریه هاینز ورنر) 13 2-1-4- پندارهای تصویری در دوره کودکی 16 2-1-5- ویژگی های ادراک فیزیونومی (شهودی) در کودک 17 2-1-6- وحدت حس ها در تفکر شهودی کودک 22 2-1-7- خلاقیت در دوران کودکی 23 2-2-2- کودکی خردسال آنها را هدایت خواهد کرد 28 2-3- ابزار مراقبت از کودک درون 31 2-3-2- ارتباط مغز با دست و کودک درون 34 2-4-1- پذیرش کودک خشمگین درون 40 2-4-2- یافتن والد مهر آمیز درون 42 2-5-2- بگذارید کودک درونتان بازی کند 44 2-5-4- قدردانی از کودک خلاق درون 45 فصل سوم: نگاهی به اکسپرسیونیسم 59 3-1-1- اکسپرسیونیسم در آلمان و پاریس 64 3-2-1- گرایشات اکسپرسیونیسم انتزاعی 74 3-3- نقاشان اکسپرسیونیسم و اکسپرسیونیسم انتزاعی 76 فصل چهارم: تاثیر کودک درون در خلق آثار اکسپرسیونیستی 97 4-1- هنر و هنرمند از دیدگاه روانشناسان 98 4-1-1- هنر چیست و هنرمند کیست؟ 98 4-1-4- هنر و هنرمند از دیدگاه روان تحلیل گران و روانشناسان 102 4-2-1- الهام در انسان باستانی/ تفکر شهودی کودک 105 4-2-2- غلبه احساس بر تفکر در انسان باستانی / غلبه احساس بر تفکر در کودک 107 4-3-2- تخیل دوران کودکی و بازآفرینی خلاقیت بزرگسالی 117 4-3-3- هنرمندان و شاعران کودکان خودیافته 124 4-3-4- کودک درون و اکسپرسیونیسم 127 فصل پنجم: نتیجه گیری و گزارش کار 134 5-1 نتیجه گیری ………………………..134 5-2 گزارش کار ………………………136 کودک درون حضوری قدرتمند دارد. در کانون هستی ما به سر می برد. با شور و شوق مدام محیطش را کشف می کند. از احساسهایش با خبر است و آشکارا آنها را نشان می دهد. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید :: بازدید از این مطلب : 961 نوشته شده توسط : admin
گروه هنرپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدرشته ارتباط تصویریعنوان:تحلیل بصری نقوش اساطیری ساسانی و نمود آندر گرافیک ایران(طراحی پوستر)استاد(استادان) راهنماسعید فریسیمنیژه باقریبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطلاعات آن به شیوههای کتابخانهای و میدانی می باشد، این تحقیق با هدف شناخت نقوش اساطیری ساسانی و تاثیر آن بر هویت گرافیک ایران انجام شده است. یکی از عناصر اصلی طراحی گرافیک استفاده از نقشمایه های غنی تاریخی است که علاوه بر بیان هویت اثر هنری از نظر مفهومی نیز می تواند موثر باشد. مطالعات نشان داده است که هنر قومی- ملی نمودی از عواطف، احساسات، باورها و اندیشه های آنان میباشد شاید میتوان گفت کمتر اثری از آثار هنری پدید آمده توسط هنرمندان در دوره های مختلف تاریخ و تمدن بشری را میتوان یافت که به نوعی بیانگر باورها و اعتقادات پدید آورندهاش نباشند، مطالعات انجام شده در زمینه باستان شناسی و هنر دوره ساسانی مصداق گفته های فوق می باشد. بنابراین هنرمند در استفاده از این نقوش باید معانی درونی آنها را به درستی درک کند و سپس در گرافیک امروز متناسب با موضوع و در جایگاه مناسب به کار برد نه صرفاً جهت زیبایی و جذابیت بصری مورد استفاده قرار گیرند. این امر موجب ارتباط عمیق و موثر، توسط مخاطب میشود بنابر این اگر مسئله هویت را برای هنر گرافیک ضروری بدانیم از مهمترین روش های مناسب برای رسیدن به این مهم استفاده صحیح از این سرمایههاست. طبق بررسی های انجام شده می توان به این نتیجه رسید که جنبه های مذهبی در شکل گیری این نقوش تاثیرگذار بوده اند به طوری که تصاویر حیواناتی که از مظاهر ایزدی زرتشتیان بودند در آثار هنریشان نیز پدید آمدند. بر روی آثار هنری این دوره نقوش اساطیری سیمرغ، اسب بالدار، شیردال از اهمیت بیشتری نسبت به سایر موجودات پنداری برخوردارند. و پوستر های طراحی شده در چند دهه اخیر نشان می دهد که نقوش اساطیری ساسانی بیشتر برای موضوع هایی نظیر جشنواره ها و نمایشگاه های فرهنگی هنری استفاده می شوند همچنین نقشمایه سیمرغ بیشتر از سایر نقوش مورد توجه طراحان قرار گرفته است. واژگان کلیدی: نقوشاساطیری ساسانی، هویت ،نقشمایه ها، سیمرغ،گرافیک فهرست مطالب فصل اول: کلیات تحقیق 1-1- تعریف مسئله…………………………………………………………………………… 2 1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………… 2 1-3- سوالات تحقیق…………………………………………………………………. 2 1-4- فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………. 3 1-5- اهداف اصلی و فرعی………………………………………………………………………… 3 1-6- روش تحقیق-روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………… 3 1-7- کاربردتحقیق……………………………………………………………………………………. 3 1-8-پیشینه تحقیق- چگونگی انجام پروژه عملی……………………………………………….. 3 1-9- شرح کارعملی…………………………………………………………………………….. 6 فصل سوم:بررسی پیشینه تاریخی نقشمایههای ساسانی 3-1- اسطوره و پیشینه آن 3-1-1- ریشه واژه اسطوره………………………………………………………….. 8 3-1-2- تعریف اسطوره ………………………………………………………………………….. 9 3-1-3- چگونگی به وجودآمدن اسطوره……………………………………………… 10 3-2- مفاهیم و جلوههای نمادین نقوش اساطیری دوران ساسانی 3-2-1- هنر ساسانی……………………………………………………………… 11 3-2-2- اهمیت نقش در هنرایران……………………………………………………………….. 32 3-2-3- نفوذ اساطیر غیرایرانی بر اساطیر ایرانی در عهد ساسانی…………………………………………. 34 3-2-4-کارکرد اساطیر در هنر عهد ساسانی و پیشینه آن……………………………………………………… 37 3-2-5- تبدیل موجودات تخیلی به اسطوره و چگونگی پیدایش آنها …………………………………. 41 3-2-6- جنبه های فرهنگی و مذهبی استفاده از نقوش اساطیری در عهد ساسانی……………. 42 3-3- معرفی موجودات اساطیری برروی آثار هنری دورهی ساسانی 3-3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………….. 44 3-3-2- بال نماد قدرت محافظت…………………………………………………….. 45 3-3-3- سیمرغ……………………………………………………………………….. 45 3-3-4- اژدها………………………………………………………………………………………. 53 3-3-5- اسب……………………………………………………………………………………… 57 3-3-6- گاو……………………………………………………………………………………….. 62 3-3-7- گریفون (شیردال)………………………………………………………………………. 64 3-3-8- اسفنکس……………………………………………………………………………. 68 3- 3 -9- هارپی…………………………………………………………………………………….. 69 3-3-10- شیر…………………………………………………………………………. 71 3-3-11- گوپتشاه……………………………………………………………………………. 75 فصل چهارم:تاثیر نقوش اساطیری ساسانی برهویتگرافیک ایران 4-1-گرافیک ایران 4-1 -1- گرافیک دهههای 40 و 50 شمسی………………………………………….. 78 4-1-2- اولین نسل بعدازانقلاب………………………………………………………………………….. 79 4-1-3- گرافیک ایران در رابطه با گذشته ………………………………………………….. 79 4-1-4- روشهای به کارگیری عناصر تصویری گذشته به شکلی نوین……………………………….. 81 4-1-5- گرافیک ایران در رابطه با غرب…………………………………………………….. 82 4-2- هویت 4-2-1- مفهوم هویت……………………………………………………………………………… 85 4-2-2- اهمیت هویت…………………………………………………………………………………… 86 4-2-3- بحران فرهنگی انسان معاصر…………………………………………………. 86 4-2-4- هویت ایرانی…………………………………………………………………………………….. 87 4-2-5- نقش هویت در گرافیک ایران……………………………………………………………………. 90 4-2-6- ارتباط میان هویت و زیبایی در گرافیک……………………………………………………………. 91 4-2-7- نقطه نظرات اساتید صاحب نام پیرامون موضوع هویت ایرانی………………………………… 92 نتیجهگیری…………………………………………………………………………… 99 منابع …………………………………………………………………………………….. 101 کارعملی……………………………………………………………………………………………. 105 تعریف مسئله بی تردید طراح گرافیک ایرانی در پهنه فرهنگی تاریخی خود وارث سرمایه عظیمی از نقشمایههاست، این نقوش در همه دوران، بنای عظیمیاز خاطره قومیبصری برای ما میسازد. اگر مسئله هویت را برای هنر سرزمینمان ضروری بدانیم از مهمترین راهکارهای کامیابی در این مهم استفادهی صحیح از این گنجینههاست. و از آنجایی که هنر ساسانی سهم بسزایی از آن هویت عظیم را در خود داشته، برای استمرار یا تکامل این موفقیت نیاز به تحلیل و پژوهش روشمند احساس میشود. بنابراین جستار حاضر با عنوان تحلیل بصری نقش مایههای اساطیری ساسانی و نمود آن در گرافیک ایران (طراحی پوستر) با هدف رشد هویت درآثارگرافیکی انجام گرفته است. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیلک کنید :: بازدید از این مطلب : 700 |
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|