نوشته شده توسط : admin
دانشگاه هنر اصفهاندانشکده حفاظت و مرمتگروه مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخیپایاننامه کارشناسی ارشد رشته مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخیطرح مرمت و باز پیرایی سرای خواجهملکم مراغه و امکانسنجی احیاء آناستاد راهنما:جناب آقای دکتر رضا أبوییاستاد مشاور:جناب آقای مهندس غلامرضا کیانیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده: بازارهای سنتی ایران به عنوان بخشی قابل تأمل از میراث فرهنگ دیرپای ایرانی، از دیرباز به عنوان یک نهاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفای نقش کردهاند، و به درستی یک میراث فرهنگی زنده محسوب میشوند. این موضوع در رابطه با بازار سنتی شهر مراغه نیز صادق است. بافت قدیم بازار شهر مراغه جایگاه بسیاری از سراهای تاریخی باقیمانده از دورهی قاجار است و یکی از این بناهای ارزشمند، سرای تاریخی خواجهملکم میباشد. این پایاننامه بر آن است تا علاوه بر معرفی بنا، آسیبشناسی و ارائهی طرح مرمت اصولی به احیای این بنای ارزشمند، با توجه به قابلیتهای فضایی و کالبدی و با تعریف کاربری صحیح و در خور بنای مورد نظر بپردازد، تا از این طریق علاوه بر رفع نیازهای جامعه و تغییر دیدگاه ساکنین بافت نسبت به بناهای قدیمی، موجبات حفاظت از بنا را نیز فراهم آورد. نتایج این پایاننامه، نشاندهندهی این امر میباشد، که این بنا و بافت تاریخی ارزشمندش دارای ویژگیها و پتانسیلهای زیادی جهت احیا و معاصر سازی، با رعایت اصول حفاظتی میباشد .روش تحقیق این رساله از جهت هدف: کاربردی و از جهت روش: توصیفی، تحلیلی و تطبیقی و روش گردآوری دادهها: کتابخانهای و میدانی و روش تجزیه و تحلیل: کیفی میباشد. کلیدواژه: مراغه، سرا، سرای خواجهملکم، مرمت، احیا فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول 1-5-1روش پژوهش از نظر هدف…………… 3 1-5-2روش پژوهش از نظر روش……………… 4 1-5-3روش یافته اندوزی……………………… 4 1-5-4روش تجزیه و تحلیل…………………… 4 1-7 قلمرو مکانی پژوهش……………….. 4 1-8 قلمرو زمانی پژوهش…………….. 4 1-10شرح واژهها و اصطلاحات بکار رفته در پژوهش…. 5 2-1معرفی اجمالی منطقه آذربایجان و استان آذربایجان شرقی.. 7 2-2 مشخصات جغرافیایی و اوضاع طبیعی شهرستان مراغه. 8 2-2-1موقعیت و مساحت………………………….. 8 2-2-2پستی و بلندی……………………………. 8 2-2-3 بررسی میزان زلزلهخیزی مراغه………………………………… 8 2- 3 اوضاع جوی شهرستان مراغه……….. 9 2-3-2جریانهای هوایی……………………….. 9 2-3-3 وضع بارندگی……………………………….. 9 2-3-4وضعیت رطوبت نسبی هوا……………… 11 2-4 منابع آبی شهرستان مراغه………. 12 2-5ویژگیهای تاریخی مراغه…………. 13 2-5-1وجهتسمیه مراغه………………………… 13 2-5-2مراغه قبل از اسلام…………………….. 13 2-5-3مراغه بعد از اسلام………………………. 14 2-5-4 مراغه در عهد حکومت هلاکو و سایر ایلخانان. 15 2-5-5 مراغه، دوره قاجار و معاصر…………… 15 2-6 دروازهها و محلات مراغه………… 17 2-8 بازارها و بازارچهها در مراغه………. 19 2-9 سیمای اقتصادی مراغه………………. 20 2-10ملک التجار مراغه……………….. 21 2-12تجارت خشکبار در مراغه………… 22 3-1-1مفهوم بازار………………………………. 25 3-1-2پیدایش مفهوم بازار……………………. 25 3-1-3 شکلگیری کالبد بازار………………….. 25 3-1-4 انواع بازار………………………………. 26 3-1-5 ریختشناسی بازار……………………… 28 3-1-5-4 بازار مرکزی خردهفروشی با خانهای پیرامونی. 29 3-1-6 عناصر ساختاری بازار…………………… 29 3-2-1مفهوم کاروانسرا……………………….. 34 3-2-2 تاریخچه کاروانسراها………………….. 35 3-2-3 ویژگیهای کاروانسرا، سرا یا خان ………….36 3-2-4 فرق بین کاروانسراها و سراها…………. 36 4-1بازار، سراها و کاروانسراها در مراغه. 39 4-1-1گونهبندی سراهای مراغه……………….. 41 4-1-2سراهای مشابه با سرای خواجهملکم….. 44 4-2-1موقعیت سرای خواجهملکم……………. 47 4-2-1-1موقعیت بنا در تصاویر قدیمی…. 47 4-2-1-2موقعیت بنا در عکس هوایی فعلی مراغه. 48 4-2-1-3 موقعیت بنا با توجه به دروازههای اصلی و مسیرهای کاروانها در گذشته. 49 4-2-1-4مسیرهای اصلی موجود در بافت مجاور. 50 4-2-1-5 موقعیت سرا نسبت به بناهای مجاور و بناهای شاخص شهری.. 51 4-2-2شناخت معماری بنا………………………. 52 4-2-2-1دورههای شکلگیری بنا…………. 52 4-2-2-2سه بعدی وضع موجود بنا………. 53 4-2-2-3 معرفی فضاهای بنا………………… 54 4-2-2-3-1ورودی……………………………….. 54 4-2-2-3-2میان سرا………………………………. 56 4-2-2-3-3حجرهها و اتاقها………………………. 56 4-2-2-3-4 شناخت ازاره ها در بنا………………….. 60 4-2-2-3-5 شناخت پلهها در بنا…………………….. 61 4-2-2-4شناخت بنا از روی نقشههای معماری.. 62 4-2-2-5 تحلیل فضاهای معماری. 66 4-2-2-6 نور در فضاها………………….. 67 4-2-2-7 کاربری سرا در گذشته…….. 68 4-2-2-8 بررسی خط آسمان از جبهههای مختلف. 70 4-2-3 شناخت مصالح بنا………………………. 71 4-2-3-1-1تزئینات آجری بهکاررفته در بنا…………….. 73 4-2-4 شناخت سازه بنا………………………… 78 4-2-4-2دیوارها و جرزهای بنا……… 79 4-2-4-3 پوششها و قوسها در بنا…… 81 4-2-4-3-1پوششها………………………………………….. 81 4-2-4-3-2چفد بکار رفته در بنا……………………… 83 4-2-5 تأسیسات بنا…………………………….. 84 4-2-5-1ناودانها یا سیستم دفع آبهای نزولی. 84 4-2-5-3 تأسیسات گرمایشی و سرمایشی. 84 4-2-5-4 نحوه نورگیری در بنا…….. 84 4-2-6جمعبندی………………………………….. 85 5-1طبقهبندی کلی عوامل مخل در بنا 88 6-1مبانی نظری طرح مرمت………… 119 6-2-1طرح مرمت پی و کرسی چینی…………. 122 6-2-2جلوگیری از نفوذ رطوبت صعودی……… 124 6-2-3 مرمت سقف در قسمتهای تخریبشده 125 6-2-4 اجرای عایقبندی سرویس بهداشتی…….. 126 6-2-5 مرمت کف سازی حیاط………………… 128 6-2-6 مرمت کف سازی حجرهها…………….. 129 6-2-7 تعویض آجرهای پوسیده…………………. 129 6-2-8 طرح مرمت ازاره ها……………………… 129 6-2-9 اجرای ناودانها………………………….. 131 6-2-10تعویض ملات آسیبدیده…………….. 133 6-2-11مرمت پلههای ارتباطی…………………… 134 6-2-12برداشتن اندودهای نامناسب……………. 135 6-2-13زدودن مرمتهای ناهمگون………….. 135 6-2-14بازسازی قسمتهای تخریبشده…….. 135 6-2-15تمیز کردن شوره از آجرها…………….. 135 6-2-16بازسازی سردر ورودی………………….. 136 6-2-17طرح پیشنهادی جهت درها و پنجرهها. 136 6-2-18جزئیات اجرایی پیشنهادی حوض…………………………….137 6-2-19اجرای تأسیسات الکتریکی و گرمایش و سرمایش…. 138 7-1-1انتخاب استراتژی احیا…………………… 140 7-1-2اقدامات لازم برای احیا………………….. 141 7-1-3 بررسی طرحهای فرادست……………….. 142 7-1-4 موقعیت سرای خواجهملکم با توجه به ناحیههای موجود. 143 7-1-5 بررسی ویژگیهای منطقه بافت تاریخی.. 144 7-1-4-1ویژگیهای عمومی………… 144 7-1-4-2آسیبهای اجتماعی……….. 144 7-1-5 مقایسه ناحیه 7 شهری و کل شهر در سال. 144 7-1-6 بافت تاریخی بنا…………………………… 146 7-1-7 مسیرهای مجاور بنا……………………….. 147 7-2-2مبانی احیاء………………………………… 151 7-2-3 مبانی و پیش ساختههای فکری مورد نظر در طرح احیای سرای خواجهملکم.. 152 7-2-4 ویژگیهایی که میبایست سرا دارا باشد. 152 7-2-5 سرفصلهای کلی لازم جهت احیای سرای خواجهملکم.. 152 7-2-6اصول ناظر بر تعیین کاربری……………….. 152 7-2-7 بررسی ویژگیهای فضایی طبقه همکف……………….. 154 7-2-8 بررسی ویژگیهای فضایی طبقه اول……………….. 156 7-2-9کاربری بنا در طرح احیاء……………… 159 7-2-10 طرحهای پیشنهادی…………………….. 161 7-2-10-1طرح پیشنهادی حوض در بنا 161 7-2-10-2طرح پیشنهادی کفسازی در بنا 162 7-2-10-3طرح احیاء جبهه شرقی سرا 162 7-2-7-4طرح احیاء جبهه جنوبی و غربی سرا 163 7-2-7-5طرح احیاء جبهه شمالی و غربی سرا 165 7-2-7-6طرح احیاء دالان ورودی جنوبی سرا 166 7-2-7-7طرح احیاء حجرهها……… 167 ساخت کاروانسراها با توجه به اوضاع اجتماعی، اقتصادی و مذهبی از روزگاران قدیم در ایران مورد توجه خاص بوده است. به طور کلی کاروانسراها به دو گروه برونشهری و درونشهری تقسیم میشوند. کاروانسرای درونشهری یکی از عناصر ساختاری شهر اسلامی است. احداث کاروانسراها فقط ویژه خارج از شهر نبوده، بلکه در داخل شهر نیز برای اقامت مسافران و تجار کاروانسراهایی احداث شده است، البته اکثر کاروانسراهای کنار بازار جنبهی تجاری پیدا میکرده و تجار هر صنفی در کاروانسراهای مجاور یا داخل بازار فعالیت میکردند. در دورهی اخیر معمولاً به کاروانسراهای درونشهری سرا گفته میشود. با کاهش رونق اقتصا :: بازدید از این مطلب : 680 نوشته شده توسط : admin
پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده هنر و معماری اردکانگروه پژوهش هنرعنوان:مطالعه رابطه فرم و محتوا در تزیینات شمعدانها وقندیلهای دوره صفویهاستاد راهنما:دکتر نصرالله تسلیمیاستاد مشاور:دکترمجیدرضا مقنیپوربرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده : در دوران صفویه شاه اسماعیل مذهب شیعه را به عنوان مذهب رسمی سلسله صفوی اعلام کرد. تداوم و عمر طولانی این سلسله و استحکام جنبه های مذهبی و فرهنگی موجب تقویت و تحکیم سنت هنری آن گردید. در این دوره فلزکاری و ساخت و قلمزنی مصنوعات طلا، نقره، برنج و مس ابعاد وسیعی داشت. از ویژگی های آثار فلزی این دوره، طرح و فرم شمعدانهای بسیار حجیم و سنگین در قرن هشتم و نهم هجری جای خود را به ظرافت شکل و خطی داده است؛ که به زبان فارسی اعم از اشعار عرفانی و نام ائمه به خصوص نام حضرت علی(ع) به تنهای و یا در کنار الله و محمد(ص)، دعا در مدح دوازده امام وقسمتهایی از دعای پر فیض نادعلی در این دوره دیده میشود. کتیبههای موجود بر بدنه آنها عموماً به خط ثلث و نسخ و نستعلیق است. ما در این تحقیق به روش تحلیلی و توصیفی، بنیادی به بررسی شمعدانها و قندیلها پرداختهایم. کلمات کلیدی:دوره صفویه، هنر فلز کاری، تزیین، فرم ومحتوا، شمعدان، قندیل، آلات روشنایی فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: کلیات تحقیق..1 1-7 جامعه آماری ……………….3 فصل دوم: تاریخچه فلزکاری پس از اسلام تا دوره ی صفوی………..4 2-1 فلزکاریقروناولیه……………………….5 2-2 فلزکاریدردورانسلجوقیان……………….8 2-2-1 انواع صنایع فلزکاری دوره سلجوقی….…………11 2-3-1شمعدانابنفتوحموصلی………………15 2-4 فلزکاریدورانمغولوایلخانی…………………….18 فصل سوم: بررسی فن تزئینات فلزات و کتیبه شناسی………31 3-1 انواعفلزاتاستفادهشدهدردورانباستان.32 3-2 تکنیکهایساختوشکلدهیاشیاءفلزیایراندردوراناسلامی..32 3-2-1 قالبگیرییاریختهگری………………………32 3-2-1-1 قالبروباز………..…………………..33 3-2- 2 کندهکاری……………………….33 3-2-7 مشبککاری………..………………..36 3-4 نقوشتزئینیدرهنرفلزکاریدوراناسلامی…………….37 3-4-2 تزئیناتنقوشگیاهییانباتی…………………39 3-4-4 تزئیناتنقوشحیوانیوموجوداتافسانهای..40 3-4-5 تزئیناتنقوشکتیبهای………………43 4-3-5-2خطثلث…………………………..44 فصل چهارم: ادبیات قندیلها و شمعدانهای دوران صفویه……….46 4-1 تاریخچهرواج،ساختواستفادهازچراغدرجهاناسلام.47 4-3 نگاهیبهمفهومنوردرفرهنگاسلامی………47 4-6 قندیلدرادبیاتفارسی…………………48 4-7 ساختاروجنسقندیلها…………………….49 4-7-1 قندیلهایفلزی……………. 50 فصل پنجم: بررسی نمونههایی از قندیلها و شمعدانهای دوران صفوی…………………… 54 5-1 بررسی نمونههایی از قندیلهای دوره صفویه …………… 55 5-2 بررسینمونههاییازشمعدانهایدورهصفوی..67 فصل ششم: نتیجه گیری………………….. 123 نتیجهگیری..124 منابعومأخذ………………………………. 126 چکیده انگلیسی…………………….. 129 هنر فلزکاری ایران بازتاب جامعهای است که آن رآفریده است. اگر چه درمتن تاریخ ایران به هنر، به ویژه هنر فلزکاری توجه زیادی نشده و بدین لحاظ چهرههای بسیاری از هنرمندان بخصوص فلزکاران را غبار فراموشی فرا گرفته است؛ اما شاهکارهای به جا مانده گواهانی پر معنی از اندیشمندی و سخت کوشی آنان در آفرینش هنرهای ارزنده ایرانی است. این هنر که در شمال شرقی ایران، خراسان و ماوراءالنهر شکوفا شده است. متاسفانه به دلیل پایین بودن دمای ذوب فلزات گرانبها، بسیار محتمل بوده است که اشیایی که از فلزات ساخته شدهاند، ذوب شده ومجدداً بکار گرفته شوند. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 1320 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه آزاد اسلامیپایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنرعنوان :بررسی و تحلیل نشانههای بومی در آثار هنرمندان جریان سقاخانهبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل نشانههای بومی در آثار هنرمندان جریان سقاخانه (مورد پژوهشی؛ صادق تبربزی، پرویز تناولی و حسین زندهرودی) میپردازد. این تحقیق در پی پاسخ به این پرسشهاست: نشانههای بومی در جریان سقاخانه کدامند؟ اساتید نامبرده چگونه و با چه روندی از این نشانهها بهره جستهاند؟ ویژگیهای کمی و کیفی این نشانهها چیست و تمایز و تشابه نشانههای بومی در آثار این هنرمندان کدامند؟ در روند مطالعۀ کتابخانهای، علل شکلگیری این جریان، ویژگیهای زیباشناسانه آن، نشانهگرایی در این جریان و بهطور کلی طبقهبندی نشانهها بررسی شد. در این پژوهش، بررسی و تحلیل نشانههای بومی در جریان سقاخانه به عنوان هدف اصلی و آشنائی با نقش بیانی نشانههای بومی در آثار نقاشان سقاخانهای و همچنین بررسی قابلیتهای زیبائیشناختی این نشانهها در آثار این سه نقاش سرآمد به عنوان اهداف فرعی دنبال میگردد. بنابراین پرداختن به فضای سقاخانهای آثار هنرمندان یادشده این امکان را فراهم میکند که در تحقیق حاضر، رابطۀ فضای این آثار و نشانههای بومی درون آن بهلحاظ ویژگیهای کمی و کیفی بررسی شود. در این راستا با استفاده از دو روش میدانی و تحلیلی سعی شدهاست مجهولات طرحشده در این پژوهش بهدست آید. نتیجه تحقیق حاضر آن است که هدف این سه هنرمند از بهکارگیری نشانهها بهویژه نشانههای بومی و ملی، کیفیتهای مفهومی و بیانی آنها نبوده بلکه با آشناییزدایی این نشانهها قصد داشتهاند وارد فضائی متفاوت، خاص و جدید شده و جایگاه خود را در عرصه هنر جهانی تعیین کنند.
فهــــــــــرست مطالب
آنچه که امروزه در کشور ما به عنوان هنر نقاشی ایران به دست ما رسیده سالهای پر افت و خیزی را پشت سر گذاشته است.« نقاشی ایران در سراسر تاریخ با فرهنگهای بیگانه و سنتهای ناهمگون شرقی و غربی برخورد کرده و غالبا به نتایج جدید دست یافته است. به راستی، ادوار شکوفائ برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 636 |
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|