نوشته شده توسط : admin
دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران مرکزیدانشکده روانشناسی وعلوم اجتماعی ،گروه مردمشناسیپایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.A)گرایش: مردم شناسیعنوان: مطالعه مردمشناختی کاربرد داروهای گیاهی در درمانمردم کرد کرمانجاستاد راهنما:دکتر محمد عارفاستاد مشاور:دکتر امیرمسعود امیرمظاهریپاییز 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب عنوان صفحه 2-2) طب و طبابت در ایران باستان. 20 2-4) اصول طب و بهداشت در دین اسلام و روایت معصومین. 30 4-2) تاریخچه گیاهان دارویی. 45 4-3) زمان جمعآوری اندامهای گیاهان دارویی. 48 4-4) گیاهان دارویی مورد استفاده در منطقه؛ 49 چکیدهاز آغازین زمان تمدن، مردم با گیاهان پیرامونشان ارتباط داشتهاند. اعتقاد به قدرت شفادهی گیاهان شاید خیلی پیشتر از اینکه آنها به ثبت برسند در میان مردمان وجود داشتهاست. گیاهان علاوه بر اینکه در زندگی و حیات مادی انسانها نقش داشتهاند، در شکلگیری ساختار اسطورهها، باورها و اعتقادات نیز دخیل بودهاند. وابستگی انسان به طبیعت به منظور تامین نیازهای اساسی مادی خود همچون خوراک، پوشاک و مسکن، بیش از همه با گیاه ارتباط مییابد، تعریف جامعه انسانی بدون توجه به وابستگی آن به قلمرو گیاهی معنا ندارد. بررسی چگونگی این ارتباط تنگاتنگ میان انسان و گیاه در قالب علم قومگیاهشناسی انجام میگیرد. قومگیاهشناسی Ethnobotany علمی است میانرشتهای و از دیدگاه مردمشناسی، به مطالعه روابط بسیار پیچیدهای که بین انسان و گیاه وجود داشته و دارد میپردازد و رشتهای است فراگیر، زیرا هیچ گروهی از مردم را نمیتوان یافت که زندگی ایشان به گیاهان وابسته نباشد، از گیاهان بهرهبرداری نکنند و بر نامگذاری و طبقهبندی گیاهان در بومگاهشان نپرداخته باشند. ایران بهدلیل سابقه تاریخی طولانی و نیز اقوام، نژاد، زبان و اقلیمهای متفاوت، کشوری سرشار از تجارب و آرا و عقاید طبی شفاهی است. مردم کرد کرمانج که این پژوهش با هدف بررسی مردمشناختی کاربرد گیاهان دارویی در درمان، میان آنان و با تکیه بر روش پژوهش میدانی تنظیم شدهاست نیز، از این تجارب طبی و روشهای درمانی استفاده میکنند. به همین سبب و با توجه به این امر که حفظ تجربیات مردم و جمعآوری و مکتوب نمودن آن موجب احیاء این علم در کنار پیشرفتهای طب مدرن میگردد، کابردهای مردمی گیاهان و دانش بومی آنان با مطالبی که در کتب قدیمی و مرجع ثبت شده و نیز کاربردهای درمانی نوین مقایسه شده و این نتیجه حاصل آمده که بسیاری از گیاهانی مورد استفاده در میان این مردم در پزشکی نوین نیز از جایگاه درمانی برخوردار هستند. همچنین بسیاری از روشهای درمان مردمی مورد تایید میباشند. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 1219 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزددانشکده هنر و معماریگروه نقاشیپایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد M.Aرشته :نقاشیعنوان :بررسی نقوش جانوری در دست بافته های ترکمناستاد راهنمای تئوری :جناب آقای دکتر ابوالقاسم دادوراستاد راهنمای عملی :جناب آقای دکتر جواد علیمحمدیاستاد مشاور :جناب آقای دکتر ابوالفضل داوودیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده: فرش دستبافت در میان قوم ترکمن از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. بخصوص از لحاظ رنگ های نخودی ، سرمه ای ، قهوه ای و زیتونی و… که استفاده می کند. با بررسی نگاره های موجود در فرش ترکمن متوجه می شویم که نقوش حیوانی بیش از سایر نماد ها جلوه دارد. این نقوش به صورتی کاملاً نمادین، تمثیلی از آئین ها و باور های مذهبی بوده و تقدیس و مورد احترام بودن جانوران در میان ترکمن ها را بیان می کنند. با گسترش دین اسلام و منع نمایش تصویر واقعی جانوران ، بافندگان از تصویر جای پای جانوران در قالب گل ترکمن، که شهرت فراوان دارد، استفاده کرده اند. با وجود اینکه در مورد نقوش فرش ترکمن پژوهش های فراوانی صورت گرفته، اما با توجه به جایگاه ویژه نقوش جانوری در این خصوص تلاش صورت نگرفته شده است. لذا در این پایان نامه پس از معرفی ایل ترکمن و ویژگی های آنان ابتدا چند نمونه شاخص و مهم از این نگاره ها مورد بررسی و تحلیل و نماد شناسی قرار گرفته و سپس به طبقه بندی کلیه نقوش جانوری و معنای نمادین آنها پرداخته شده است. شیوه پژوهش به دو صورت کتابخانه ای و اسنادی و بخشی نیز به روش میدانی انجام گرفته است با تلفیق این دو روش می توان تجلی نمادین نقوش جانوری را دستبافته های ترکمن مشاهده کرد. کلید واژگان: ترکمن، فرش، دستبافته ها ، نقوش جانوری، نماد
فهرست مطالب چکیده: مقدمه. 1 فصل اول:کلیات پژوهش…… 3 1-1 – بیان مسأله. 4 1-2-ادبیات و پیشینه تحقیق(چهار چوب نظری) 4 1-3-اهمیت موضوع: 5 1-4-اهداف تحقیق: 5 1-5- سوالات تحقیق: 5 1-6-فرضیه ها: 5 1-7-روش تحقیق: 6 1-8-جامعه آماری: 6 1-9-نمونه آماری: 6 1-10- روش یا روشهای نمونه گیری: 6 1-11-محدودیت های تحقیق: 6 1-12-تعریف واژه های تحقیق: 7 1-13-مراحل انجام تحقیق: 7 فصل دوم: باورهای اعتقادی قوم ترکمن… 8 2-1-جغرافیای اقلیمی: 9 2-2-قوم ترکمن… 11 2-3-دین ترکمن ها : 14 2-4-دین ترکمن ها قبل از اسلام: 14 2-5-توتم گرایی: 15 2-6-شمن گرایی (shamanism) : 16 فصل سوم: دست بافته های ترکمن و پیشینه آن… 18 3-1- تاریخچه فرش: 19 3-2-پیشینه فرش ترکمن: 21 3-3-فرشینه ترکمن… 25 3-4- انواع بافته های ترکمنی : 26 3-5-قالیبافی و نقش زنان ترکمن: 31 3-6- آواز زنان قالیباف: 32 فصل چهارم: نقوش ترکمن در قالی ها، گلیم ها و سایر زیر اندازها 36 4-1-نماد شناسی رنگ در فرش های ترکمنی: 49 4-2-ساختار طرح فرش های اصلی : 53 4- 3معرفی نقوش ترکمن: 54 4-4- فرش انگسی ( انسی): 61 4-5-طرح انگسی ها : 61 4-6-نقش های موجود در انگسی ها : 64 4-7- نماز لیق ها ( جانماز ها ): 72 4-8-انواع نماز لیق ها: 72 4-9-کعبه نماز لیق: 74 4-10-نقش های موجود در کعبه نمازلیق ها: 75 4-11-آیات لیق: 76 4-12-فرشینه ها : 78 4-12-1-آسمالیق ها و چووال ها: 78 4-12-2-قاپی لیق یموت: 79 4-12-3-پشتی و قارچین: 81 فصل پنجم: نقوش جانوری در دستبافته های ترکمن… 82 5-1 مهم ترین نقوش حیوانی ، مفهوم و کاربرد آنها : 85 5-1-1-نقش شتر: 85 5-1-2- نماد حیوانات شکاری نظیر عقاب و قوش….. 86 5-1-3- نقش قوچ یا شاخ قوچ: 87 5-2- انواع نقوش جانوری در دست بافته های پرزدار: 88 5-2-1- نقوش حیوانی: 88 5-2-2-نقوش حشرات: 95 5-2-3-نقوش پرندگان.. 98 5-3- دستبافته های بدون پرز شامل گلیم، نمد.. 101 5-4-گونه های مختلف نمد های اصیل ترکمنی… 101 5-5- منابع الهام نقش های اصیل ترکمن در نمد.. 105 5-6- انواع نقوش جانوری در دستبافته های بدون پرز دار شامل گلیم و نمد: 105 5-6-1- انواع نقش شاخ قوچی: 105 5-6-2- نقش پستانک یا ازمیک: 106 5-6-3-نقش دم عقرب زرد( ساری ایچان) 106 5-6-4-نقش ماهی (تیرانه) 107 نتیجه گیری: 108 پیشنهادات: 111 گزارش کار عملی:…………………..112 فهرست منابع متن… 113 فهرست منابع تصاویر…………………. 121 مقدمه هنرهای دستی بخصوص فرش حاوی جلوه های تصویری غنی از میراث فرهنگی بسیار کهن هر قوم حتی تا قبل از تاریخ است. هنر های دستی از دیر باز با زندگی اقوام کوچ نشین عجین شده و جزء ملزومات زندگی این اقوام و حتی گرداننده چرخ اقتصادی آنان محسوب می شود. گنجینه هایی که نسل اندر نسل و سینه به سینه در میان مردم این سرزمین باقی مانده و منتقل شده است، حافظانش مردان و زنان کهنسالی هستند که قلب و ذهنشان مالامال از آنهاست. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
:: بازدید از این مطلب : 702 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه شیرازوزارت علوم، تحقیقات و فناوریدانشکده هنر و معماریپایاننامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنربررسی ویژگیهای نقاشیدیواری در آثار معماری زندیهاستادان راهنمادکتر فتحالله زارعخلیلیدکتر محمدصادق میرزاابوالقاسمیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده بنیان فرهنگی و هنری دوره زندیه بهنوعی به کریمخان زند (حک: 1165-1193ق) و دوران حکومت او منسوب و مربوط است. او آثار معماری و شهرسازی بسیاری را، خصوصا در شیراز، حمایت کرد که برخی از آنها مانند بازار و حمام وکیل عامالمنفعه و برخی دیگر چون ارگ و دیوانخانه جزو بناهای حکومتی بودند. استفاده از نقاشی دیواری یکی از متداولترین شیوههای تزئینات معماری در این بناها بوده است. نقاشی دیواری در دورۀ زندیه بسیار متنوع بهنظر میرسد و از منظر مضمونشناسی، ویژگیهای تجسمی و شیوههای اجرایی و فنی شایان توجه است. از همین رو در این تحقیق ضمن طبقهبندی دیوارنگارههای زندیه به توصیف و تحلیل ویژگیهای این آثار پرداخته شده است. در نقاشیدیواریهای دوره زندیه اغلب از نقوش گیاهی استفاده شده است. این نقشها عمدتاً به پنج گروه ترنج، گل و پرنده، گل و بوته، گلدانی، و نقوش اسلیمی و ختایی تقسیم میشوند. در این نقاشیها معمولاً از طیفهای رنگی نخودی، آبی لاجورد، قرمز شنگرف، طلایی و سبز سیلویی استفاده شده است. ظاهراً نقاشان این آثار به دو شیوه مختلف از نقوش گیاهی بهره بردهاند: شیوه اول با نگرشی منتزع و مبالغهآمیز، که میتواند متکی بر سنن نقاشی کهن ایرانی باشد؛ و شیوه دوم با دیدی طبیعتگرایانه، که متأثر از نقاشی غربی بوده است. با این همه ظرافت طراحی، تعادل و تناسب بصری در این آثار بسیار چشمگیر است. واژگان کلیدی: تزئینات معماری، نقاشی دیواری، دوره زندیه، شیراز فهرست مطالب فصل 1. کلیات… 1 1-1. طرح تحقیق… 2 1-1-1. مقدمه و طرح مساله. 2 1-1-2. سوالهای تحقیق.. 3 1-1-3. هدف تحقیق.. 3 1-1-4. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3 1-1-5. نوع و روش تحقیق.. 4 1-1-6. روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 4 1-1-7. جامعه آماری، تعداد نمونه و روش نمونهگیری.. 4 1-1-8. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 4 1-1-9. طرح کلی نگارش… 5 1-1-10. شرح واژهها، اصطلاحات و اختصارات.. 6 1-2. پیشینه تحقیق… 9 1-3. روششناسی… 14 فصل 2. تاریخ فرهنگی و معماری دوره زندیه. 16 2-1. تاریخ فرهنگی دوره زندیه. 17 2-2. ویژگیهای معماری دوره زندیه. 21 2-3. بناهای شاخص دوره زندیه در شیراز. 23 2-3-1. ارگ کریمخان.. 36 2-3-2. عمارت کلاه فرنگی.. 48 2-3-3. تکیه هفتتنان.. 53 فصل 3. ویژگیهای فنی نقاشیدیواریهای دوره زندیه. 58 3-1. مواد و مصالح نقاشیدیواری… 59 3-1-1. رنگ… 59 3-1-2. بست… 66 3-1-3. قلمو. 66 3-2. فنون نقاشیدیواری… 69 3-3. تغییرات و تعمیرات نقاشیدیواریها 72 3-4. موقعیت مکانی نقاشیدیواریها 84 3-4-1. نقوش مقرنسهای سقف… 88 3-4-2. نقوش عرقچین مقرنسهای سقف… 91 3-4-3. نقوش تویزهها 93 3-4-4. نقوش تاقچههای بالای دوال (رُفها) 95 3-4-5. نقوش دوالها 100 3-4-6. نقوش کتیبههای بالای تاقچهها 102 3-4-7. نقوش فضای بین تاقچهها 105 3-4-8. نقوش تاقچههای پایین.. 107 3-4-9. نقوش ازارهها 108 فصل 4. نقش و رنگ در نقاشیدیواریهای دوره زندیه. 110 4-1. ویژگی کلی نقشها 111 4-1-1. انواع نقشها 115 4-1-1-1. ترنج.. 115 4-1-1-2. گل و بوته. 124 4-1-1-3. گل و پرنده 131 4-1-1-4. اسلیمی و ختایی.. 135 4-1-1-5. گلدانی.. 139 4-1-2. کیفیت بصری نقشها 142 4-1-2-1. هماهنگی در نقشها 142 4-1-2-2. تنوع نقشها 142 4-1-2-3. تعادل نقشها 145 4-1-2-4. تناسب نقشها 152 4-1-2-5. حرکت و ریتم نقشها 153 4-2. ویژگی کلی رنگها 155 4-2-1. انواع رنگها 155 4-2-2. تضاد و ترکیب رنگها 163 فصل 5. نتیجه. 167 فهرست منابع.. 176 1-1-1. مقدمه و طرح مساله کریمخان زند (حک: 1165-1193ق) را میتوان تنها پادشاه مقتدر دوره زندیه محسوب کرد و بنیان فرهنگی و هنری این دوره را به نوعی به او و حکومت او منسوب نمود. او ظاهرا سوادی نداشت اما به ادبیات و علم و هنر علاقهمند بود و دربارش محل اجتماع دانشمندان و هنرمندان زمان بهشمار میرفت؛ همچنین پروژههای معماری و شهرسازی بسیاری را، خصوصا در شیراز، حمایت کرد که برخی از آنها مانند بازار و حمام وکیل عامالمنفعه و برخی دیگر چون ارگ و دیوانخانه جزو بناهای حکومتی بودند. تزئینات این بناها شامل انواع آجرکاری، گچبری، کاشیکاری، حجاری بهعلاوه نقاشیدیواری است برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 988 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه شیرازوزارت علوم، تحقیقات و فناوریدانشکده هنر و معماریپایاننامه کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنربررسی ویژگیهای نقاشیدیواری در آثار معماری زندیهاستادان راهنمادکتر فتحالله زارعخلیلیدکتر محمدصادق میرزاابوالقاسمیبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده بنیان فرهنگی و هنری دوره زندیه بهنوعی به کریمخان زند (حک: 1165-1193ق) و دوران حکومت او منسوب و مربوط است. او آثار معماری و شهرسازی بسیاری را، خصوصا در شیراز، حمایت کرد که برخی از آنها مانند بازار و حمام وکیل عامالمنفعه و برخی دیگر چون ارگ و دیوانخانه جزو بناهای حکومتی بودند. استفاده از نقاشی دیواری یکی از متداولترین شیوههای تزئینات معماری در این بناها بوده است. نقاشی دیواری در دورۀ زندیه بسیار متنوع بهنظر میرسد و از منظر مضمونشناسی، ویژگیهای تجسمی و شیوههای اجرایی و فنی شایان توجه است. از همین رو در این تحقیق ضمن طبقهبندی دیوارنگارههای زندیه به توصیف و تحلیل ویژگیهای این آثار پرداخته شده است. در نقاشیدیواریهای دوره زندیه اغلب از نقوش گیاهی استفاده شده است. این نقشها عمدتاً به پنج گروه ترنج، گل و پرنده، گل و بوته، گلدانی، و نقوش اسلیمی و ختایی تقسیم میشوند. در این نقاشیها معمولاً از طیفهای رنگی نخودی، آبی لاجورد، قرمز شنگرف، طلایی و سبز سیلویی استفاده شده است. ظاهراً نقاشان این آثار به دو شیوه مختلف از نقوش گیاهی بهره بردهاند: شیوه اول با نگرشی منتزع و مبالغهآمیز، که میتواند متکی بر سنن نقاشی کهن ایرانی باشد؛ و شیوه دوم با دیدی طبیعتگرایانه، که متأثر از نقاشی غربی بوده است. با این همه ظرافت طراحی، تعادل و تناسب بصری در این آثار بسیار چشمگیر است. واژگان کلیدی: تزئینات معماری، نقاشی دیواری، دوره زندیه، شیراز فهرست مطالب فصل 1. کلیات… 1 1-1. طرح تحقیق… 2 1-1-1. مقدمه و طرح مساله. 2 1-1-2. سوالهای تحقیق.. 3 1-1-3. هدف تحقیق.. 3 1-1-4. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3 1-1-5. نوع و روش تحقیق.. 4 1-1-6. روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 4 1-1-7. جامعه آماری، تعداد نمونه و روش نمونهگیری.. 4 1-1-8. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 4 1-1-9. طرح کلی نگارش… 5 1-1-10. شرح واژهها، اصطلاحات و اختصارات.. 6 1-2. پیشینه تحقیق… 9 1-3. روششناسی… 14 فصل 2. تاریخ فرهنگی و معماری دوره زندیه. 16 2-1. تاریخ فرهنگی دوره زندیه. 17 2-2. ویژگیهای معماری دوره زندیه. 21 2-3. بناهای شاخص دوره زندیه در شیراز. 23 2-3-1. ارگ کریمخان.. 36 2-3-2. عمارت کلاه فرنگی.. 48 2-3-3. تکیه هفتتنان.. 53 فصل 3. ویژگیهای فنی نقاشیدیواریهای دوره زندیه. 58 3-1. مواد و مصالح نقاشیدیواری… 59 3-1-1. رنگ… 59 3-1-2. بست… 66 3-1-3. قلمو. 66 3-2. فنون نقاشیدیواری… 69 3-3. تغییرات و تعمیرات نقاشیدیواریها 72 3-4. موقعیت مکانی نقاشیدیواریها 84 3-4-1. نقوش مقرنسهای سقف… 88 3-4-2. نقوش عرقچین مقرنسهای سقف… 91 3-4-3. نقوش تویزهها 93 3-4-4. نقوش تاقچههای بالای دوال (رُفها) 95 3-4-5. نقوش دوالها 100 3-4-6. نقوش کتیبههای بالای تاقچهها 102 3-4-7. نقوش فضای بین تاقچهها 105 3-4-8. نقوش تاقچههای پایین.. 107 3-4-9. نقوش ازارهها 108 فصل 4. نقش و رنگ در نقاشیدیواریهای دوره زندیه. 110 4-1. ویژگی کلی نقشها 111 4-1-1. انواع نقشها 115 4-1-1-1. ترنج.. 115 4-1-1-2. گل و بوته. 124 4-1-1-3. گل و پرنده 131 4-1-1-4. اسلیمی و ختایی.. 135 4-1-1-5. گلدانی.. 139 4-1-2. کیفیت بصری نقشها 142 4-1-2-1. هماهنگی در نقشها 142 4-1-2-2. تنوع نقشها 142 4-1-2-3. تعادل نقشها 145 4-1-2-4. تناسب نقشها 152 4-1-2-5. حرکت و ریتم نقشها 153 4-2. ویژگی کلی رنگها 155 4-2-1. انواع رنگها 155 4-2-2. تضاد و ترکیب رنگها 163 فصل 5. نتیجه. 167 فهرست منابع.. 176 1-1-1. مقدمه و طرح مساله کریمخان زند (حک: 1165-1193ق) را میتوان تنها پادشاه مقتدر دوره زندیه محسوب کرد و بنیان فرهنگی و هنری این دوره را به نوعی به او و حکومت او منسوب نمود. او ظاهرا سوادی نداشت اما به ادبیات و علم و هنر علاقهمند بود و دربارش محل اجتماع دانشمندان و هنرمندان زمان بهشمار میرفت؛ همچنین پروژههای معماری و شهرسازی بسیاری را، خصوصا در شیراز، حمایت کرد که برخی از آنها مانند بازار و حمام وکیل عامالمنفعه و برخی دیگر چون ارگ و دیوانخانه جزو بناهای حکومتی بودند. تزئینات این بناها شامل انواع آجرکاری، گچبری، کاشیکاری، حجاری بهعلاوه نقاشیدی :: بازدید از این مطلب : 574 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه بوعلی سینادانشکده هنر و معماریگروه آموزشی باستانشناسیپایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته باستانشناسی گرایش دوره تاریخیعنوان:طراحی و ایجاد پایگاه فارسی دادههای باستانشناسی فصل اوّل کاوش محوطه دهبزان براساس نمونهی IADBاستاد راهنما:دکتر یعقوب محمدیفراستاد مشاور:دکتر حسن ختنلوبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب: مقدمه……………………………………………………………………………………………………………..1 فصل اوّل: کلّیات پژوهش ………………………………………………………………………………….3 1-1: بیانمسأله ……………………………………………………………………………………………4 1-2:اهمیّت و ضرورت پژوهش ………………………………………………………………………4 1-3:اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………….5 1-4:پرسشهای پژوهش ………………………………………………………………………………….6 1-5: فرضیههای پژوهش…………………………………………………………………………………6 1-6:روش تحقیق …………………………………………………………………………………………7 فصل دوم: پیشینهی پژوهش………………………………………………………………………….8 2-1:مروری بر تاریخچهی کاربرد رایانه در باستانشناسی………………………………….9 2-1-1: سابقهی کاربرد پایگاه داده در باستانشناسی…………………………………………11 2-1-2: استفاده از رایانه در باستانشناسی ایران……………………………………………14 2-2:تاریخچه و روند تحوّل پایگاه دادهی جامع باستانشناسی (IADB)………………14 2-2-1: از شکلگیری IADB تا ایجاد نسخهی نهایی آن……………………………….14 2-2-2: پروژهی شهر رومی سیلچستر و تغییر و تحوّلات IADB………………………… 2-3: معرّفی تپهی باستانی دهبزان و مروری بر فعّالیّتهای باستانشناسی صورت گرفته در آن…..20 2-3-1: موقعیّت جغرافیایی شهرستان اسدآباد، روستا و تپهی دهبزان…………………20 2-3-2: سابقهی فعّالیّتهای باستانشناسی صورتگرفته در تپهی دهبزان…………….22 2-3-2-1: کشف اتّفاقی تعدادی شالی و پایهستون در سال 1365 ه.ش…………………..22 2-3-2-2: بررسی، گمانهزنی و تعیین حریم تپه در سال 1373 ه.ش……………………..23 2-3-2-3: فصل اوّل کاوش تپهی دهبزان در سال 1392 ه.ش…………………………….24 فصل سوم: روش پژوهش (شیوهی کاوش تپهی دهبزان و چگونگی کار با پایگاه داده)…25 3-1: فصل اوّل کاوش تپهی دهبزان……………………………………………………………………26 3-1-1: اشارهای مختصر به برنامه و چگونگی کاوش فصل اوّل تپهی دهبزان……………..26 3-1-2: کارگاه انتخابی C و دادههای بهدست آمده……………………………………………30 3-1-2-1: موقعیت کارگاه ……………………………………………………………………………30 3-1-2-2: هدف از ایجاد کارگاه………………………………………………………………………31 3-1-2-3: شرح نقاط کارگاه………………………………………………………………………….31 3-1-2-4: شرح کاوش کارگاه ………………………………………………………………………….31 3-1-2-5: مرحلهبندی کارگاه …………………………………………………………………….36 3-1-2-6: شرح معماری کارگاه ………………………………………………………………………37 3-2: معرّفی اجزاء پایگاه دادهی IADB و روش کار با آن…………………………….. 38 3-2-1: تنظیمات اوّلیهی پروژه در IADB……………………………………………………… 3-2-2: منابع داده در پایگاه دادهی IADB…………………………………………………….. 3-2-3: چگونگی استفاده از پایگاه داده……………………………………………………….43 3-2-3-1: نوارابزار اصلی پایگاه و اجزاء آن………………………………………………….43 3-2-3-2: راهنمای استفاده از پایگاه داده………………………………………………………48 3-2-3-2-1: راهاندازی یا بازیابی یک سرور IADB………………………………………… 3-2-3-2-1-1: راهاندازی سرور IADB……………………………………………………….. 3-2-3-2-1-2: بازگرداندن دادهها به یک سرور IADB…………………………………. 3-2-3-2-1-3: بهروزرسانی یک سرور IADB موجود……………………………………..53 3-2-3-2-1-4: مدیریت گروههای کاربری…………………………………………………….54 3-2-3-2-2: رونوشت یادداشتهای کانتکست …………………………………………….55 3-2-3-2-2-1: پیشینه …………………………………………………………………………..55 3-2-3-2-2-2: شکل رونوشت یادداشتهای کانتکست …………………………………56 3-2-3-2-2-3: نکات کلیدی………………………………………………………………….56 3-2-3-2-2-4: فواید یادداشتهای رونوشت کانتکست……………………………….57 3-2-3-2-2-5: ایجاد گروهی از رونوشت یادداشتهای کانتکست…………………58 3-2-3-2-2-5-1: اسکن کردن برگههای ثبت کانتکست (CRS)……………………….58 3-2-3-2-2-5-2: انتقال (بارگذاری) رونوشتهای اسکن شده به پایگاه……………59 3-2-3-2-2-5-3: ویرایشهای بعدی رونوشت یادداشتهای کانتکست…………….60 3-2-3-2-2-5-4: حاشیهنویسیِ تصویر رونوشت……………………………………….60 3-2-3-2-3: دیجیتالی کردن نقشههای یک کانتکست منفرد………………………….61 3-2-3-2-3-1: آمادهسازی برای دیجیتالی کردن…………………………………………61 3-2-3-2-3-1-1: استفاده از یک تصویر اسکن شده از نقشه……………………….61 3-2-3-2-3-1-2: استفاده از تبلتِ دیجیتالی کننده…………………………………….64 3-2-3-2-3-2: کالیبره کردن…………………………………………………………………..65 3-2-3-2-3-3: کشیدن نقشه…………………………………………………………………65 3-2-3-2-3-3-1: خطوط پیرامونی کانتکست……………………………………………65 3-2-3-2-3-3-2: سنگها……………………………………………………………………….66 3-2-3-2-3-3-3: هاشورها………………………………………………………………….66 3-2-3-2-3-3-4: موقعیت سطوح…………………………………………………………..66 3-2-3-2-3-3-5: موقعیت یافتهها………………………………………………………..67 3-2-3-2-3-3-6: برچسبها یا عناوین……………………………………………………67 3-2-3-2-3-3-7: خطوط………………………………………………………………….67 3-2-3-2-3-3-8: نشانگرها…………………………………………………………………..67 3-2-3-2-3-3-9: چالههای تیرک……………………………………………………………..67 3-2-3-2-4: مدارک IADB ………………………………………………………………….. 3-2-3-2-4-1: مقدمه………………………………………………………………………….68 3-2-3-2-4-2: فهرست (دفترچه) راهنمای مدارک IADB…………………………….. 3-2-3-2-4-2-1: استفاده از برچسبها برای مرتبهبندی مدارک………………..70 3-2-3-2-4-2-2: نمایش و تصحیح جزئیات مدارک (فراداده)…………………….71 3-2-3-2-4-2-3: اطّلاعیههای (تذکرات) مدارک…………………………………………71 3-2-3-2-4-2-4: لینک کردن مدارک به منابع IADB…………………………………. 3-2-3-2-4-3: کنترل دسترسی به مدارک……………………………………………….72 3-2-3-2-4-4: مدیریت مدارک داخلی…………………………………………………….73 3-2-3-2-4-4-1: ایجاد یک مدرک جدید………………………………………………73 3-2-3-2-4-4-2: نمایش و ویرایش مدارک داخلی………………………………73 3-2-3-2-4-4-3: تصاویر در مدارک داخلی…………………………………………….75 3-2-3-2-4-4-4: مدارک اصلی……………………………………………………………75 3-2-3-2-4-4-5: لینکهای الحاقی به منابع IADB………………………………… 3-2-3-2-4-4-6: نمایش کد منبع………………………………………………………..77 3-2-3-2-4-5: مدیریت مدارک و فایلهای خارجی………………………………..78 3-2-3-2-4-5-1: بارگذاری مدارک و فایلها…………………………………………..78 3-2-3-2-4-5-2: نمایش، دانلود و جایگزینی مدارک و فایلهای بارگذاری شده…78 3-2-3-2-4-5-3: ارسال مدارک یا فایلها به IADB از طریق ایمیل……………….79 3-2-3-2-4-6: سابقهی مدارک …………………………………………………………….80 3-2-3-2-4-7: نمایش مدارک در دستگاههای تلفن همراه ………………………80 3-2-3-2-5: کاتالوگ عکس IADB ………………………………………………….. 3-2-3-2-5-1: مقدمه ………………………………………………………………….81 3-2-3-2-5-2: وضوح تصاویر ………………………………………………………….82 3-2-3-2-5-3: بارگذاری تصاویر در IADB ………………………………………….. 3-2-3-2-5-4: فرادادهی عکس …………………………………………………………84 3-2-3-2-6: ایجاد مقاطع و استفاده از آنها………………………………………..85 3-2-3-2-6-1: ایجاد یک مقطع………………………………………………………….85 3-2-3-2-6-2: ویرایشگر مقطع…………………………………………………………..85 3-2-3-2-6-2-1: تنظیم حد و مرز و سطح مبنای ارتفاع مقطع……………..85 3-2-3-2-6-2-2: استفاده از نوار ابزار طراحی……………………………………..86 3-2-3-2-6-2-3: افزودن عناوین………………………………………………………..87 3-2-3-2-6-2-4: اعمال تغییرات در مقطع…………………………………………88 3-2-3-2-6-2-5: افزودن یادداشتها به یک مقطع………………………………..88 3-2-3-2-6-2-6: افزودن فهرست راهنما و کلیدواژه به یک مقطع…………….88 3-2-3-2-6-3: نشان دادن خطوط مقاطع در مرورگر نقشه…………………….89 3-2-3-2-6-4: افزودن مقاطع به نمودارهای ساختاری (ماتریسها)…………89 3-2-3-2-6-5: افزودن مقاطع به مدارک…………………………………………….90 3-2-3-2-7: نمودارهای لایهنگاری ماتریس……………………………………………90 3-2-3-2-7-1: ایجاد یک ماتریس جدید………………………………………………..90 3-2-3-2-7-2: نوارابزار ویرایشگر ماتریس…………………………………………….90 3-2-3-2-7-3: افزودن کانتکستها به ماتریس……………………………………91 3-2-3-2-7-4: ارتباط دادن کانتکستها………………………………………………..93 3-2-3-2-7-5: حذف کانتکستها از ماتریس…………………………………………..93 3-2-3-2-7-6: کار کردن با یک ماتریس………………………………………………..94 3-2-3-2-7-6-1: پیدا کردن آیتم ماتریس……………………………………………….94 3-2-3-2-7-6-2: انتخاب آیتمها……………………………………………………….94 3-2-3-2-7-6-3: مشاهدهی اطلاعات مربوط به آیتمهای ماتریس……………….94 3-2-3-2-7-6-4: گروهبندی آیتمها روی یک ماتریس…………………………..95 3-2-3-2-7-6-5: علامتگذاری کانتکستها به عنوان همپایه ……………….95 3-2-3-2-7-6-6: مخفی کردن ارتباط (لینک)های غیرضروری…………………..95 3-2-3-2-7-6-7: افزودن کانتکستها به یک مجموعه یا شیء…………………96 3-2-3-2-7-6-8: استفاده از پرچمهای ماتریس………………………………………96 3-2-3-2-7-6-9: متّصل کردن (ارتباط دادن) به ماتریسهای دیگر…………97 3-2-3-2-7-7: نمودارهای ماتریس پیشرفته……………………………………….97 3-2-3-2-8: استفاده از آمازون کیندل برای دسترسی به IADB……………….. 3-2-3-2-8-1: مزایا……………………………………………………………………….99 3-2-3-2-8-2: معایب…………………………………………………………………….100 3-2-3-2-8-3: دسترسی به IADB از طریق کیندل………………………………101 3-2-3-2-9: مشخصات URI منابع IADB…………………………………………… 3-2-3-2-9-1: URI منابع در IADB…………………………………………………… 3-2-3-2-9-2: چگونگی تعریف کردن URI………………………………………… 3-2-3-2-10: پشتیبانگیری سرور IADB………………………………………….. 3-3: آشنایی با برخی مفاهیم در IADB……………………………………….. 3-3-1: آشنایی مختصر با SQLو پارهای از دستورات آن…………………110 3-3-1-1: ساختار SQL………………………………………………………………… 3-3-1-2: دستور انتخاب (SELECT) …………………………………………. 110 3-3-1-3: انتخاب از چندین جدول ……………………………………………….111 3-3-1-4: نمایش ستونهای کمتر…………………………………………………113 3-3-1-5: شرطها در SQL…………………………………………………………….. 3-3-1-6: مرتبسازی ………………………………………………………………..115 3-3-1-7: دستور DISTINCT ………………………………………………….. 3-3-1-8: ساختار پایگاه دادهی IADB برای پرسوجوهای SQL ………….. 3-3-2: سرویس ذخیرهسازی ابری………………………………………………..124 3-3-2-1: مقدمه………………………………………………………………………..124 3-3-2-2: فواید استفاده از سرویس ذخیرهسازی ابری………………………..125 3-3-2-3: اصول حافظههای ابری………………………………………………..125 فصل چهارم: ورود دادههای کارگاه C به پایگاه داده ……………………..127 4-1: تنظیمات اوّلیّهی پروژه در IADB……………………………………………… 4-1-1: ایجاد پروژه ……………………………………………………………………128 4-1-2: مدیریت کاربران ………………………………………………………………130 4-1-3: تعریف فهرستهای واژگان ازپیش تعیینشده در قسمت پیکربندی سرور……134 4-2: واردکردن دادههای کاوش کارگاه C به پایگاه داده ………………………138 4-2-1: کانتکستها …………………………………………………………………………138 4-2-2: یافتهها……………………………………………………………………………..140 4-2-3: مجموعهها…………………………………………………………………………143 4-2-4: گروهها …………………………………………………………………………….145 4-2-5: فازها………………………………………………………………………………….147 4-2-6: ماتریسها…………………………………………………………………………….149 4-2-7: نقشهها……………………………………………………………………………..151 4-2-8: مقاطع……………………………………………………………………………..153 4-2-9: آمار پروژه…………………………………………………………………………156 فصل پنجم: جمعبندی و نتیجهگیری………………………………………………….157 5-1: مقایسهی اجمالی روش ثبت و ضبط سنتی و شیوهی ثبت و ضبط رایانهای….158 5-2: نتیجهگیری ……………………………………………………………………………161 فهرست منابع فارسی ……………………………………………………………………167 فهرست منابع انگلیسی …………………………………………………………………….168 چکیده: باستانشناسی امروز ایران نیازمند آن است که خود را با باستانشناسی کشورهای توسعهیافتهی دنیا همگام سازد. یکی از زمینههای این پیشرفت، استفاده از رایانه و امکانات وابسته به آن در فعّالیّتهای مرتبط با باستانشناسی همچون طراحی سهبعدی محوطهها و بناهای باستانی، کاربردهای آماری، استفاده از سیستمهای اطّلاعات جغرافیایی و تشکیل بانکهای اطّلاعاتی و … است. IADB یک پایگاه دادهی جامع برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 583 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه محقق اردبیلیدانشکدهی علوم انسانیگروه آموزشی باستان شناسیپایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشددر رشته باستان شناسی گرایش پیش از تاریخعنوان:کاربرد آمار در پژوهش های باستان شناسیاستاد راهنما:دکتر رضا رضالواستاد مشاور:حبیب شهبازی شیرانبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) فهرست مطالب: فصل اول: کلیات 1-1- تعریف مسئله و فرضیات ……………………………………………………………………….. 2 1-2 – هدف و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………. 3 1-3- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………… 3 1-4- روش اجرای تحقیق……………………………………………………………………………… 4 فصل دوم: آمار و ضرورت کاربرد آن در پژوهشهای باستان شناسی 2-1-آمار………………………………………………………………………………………………….. 5 2-2-باستان شناسی و تحولات عمده آن………………………………………………………… 6 2-2-1-پیدایش و تحول چارچوب نظری باستانشناسی پیش از 1850…………………… 6 2-2-2-شکلگیری مفاهیم زیر بنایی در سالهای بین 180 تا 1918…………………………… 7 2-2-3-نظریه پردازی در باستانشناسی اروپا و آمریکا از 1918 تا 1968…………………. 7 2-2-4-لویس بینفورد، دیوید کلارک و نهضت باستانشناسی جدید دردهه 1960……….. 8 2-2-5-باستان شناسی نظری در سال های اخیر………………………………………………… 9 2-3- ضرورت استفاده از روشهای آماری در مطالعات باستانشناسی………………………. 10 فصل سوم: نمونه برداری و کاربرد آن در پژوهش های باستانشناسی 3-1-آمار استنباطی……………………………………………………………………………………. 15 3-2-نمونه گیری اساس آمار استنباطی…………………………………………………………… 15 3-2-1-مزایای انتخاب نمونه………………………………………………………………………….. 16 3-3- تعاریف مقدماتی ضروری برای نمونه گیری………………………………………………. 17 3-3-1-چارچوب نمونه گیری………………………………………………………………………… 17 3-3-3- برآورد کننده………………………………………………………………………………….. 17 3-3-4-برآورد کننده نااریب…………………………………………………………………………… 18 3-3-5- برآورد کننده اریبوار………………………………………………………………………….. 19 3-3-6-صفت برآورد…………………………………………………………………………………….. 19 3-3-7- موضوع هزینه…………………………………………………………………………………. 19 3-4- تعاریف مقدماتی و پایه ای……………………………………………………………………. 19 3-4-1-متغییر………………………………………………………………………………………….. 20 3-4-2- میانگین………………………………………………………………………………………… 20 3-4-3- واریانس………………………………………………………………………………………….. 20 3-4-4- خطای استاندارد و میانگین………………………………………………………….. 21 3-4-5-توزیع نرمال و توزیع نرمال استاندارد…………………………………………………… 22 3-4-6- حدود اعتماد قابل اندازهگیری…………………………………………………………….. 23 3-5- طرح و اجرای نمونهبرداری………………………………………………………………. 25 3-5-1-روشهای نمونهبرداری احتمالی…………………………………………………………. 25 2-6- نمونهبرداری تصادفی ساده…………………………………………………………………… 26 3-6-1-روش انتخاب نمونه در نمونهبرداری تصادفی ساده……………………………….. 26 3-6-1-1- حالت قرعهکشی……………………………………………………………………. 26 3-6-1-2-استفاده از جدول اعداد تصادفی…………………………………………………. 26 3-6-1-3-برآورد در نمونهگیری تصادفی ساده…………………………………………….. 27 3-6-1-4-انواع برآوردها در نمونهگیری تصادفی…………………………………………… 27 3-6-1-5-مقایسهی دو روش نمونهگیری تصادفی با جایگذاری و بدون جایگزینی…. 28 3-6-1-6- روش تعیین حجم نمونه در نمونهگیری تصادفی ساده……………………….. 29 3-6-1-7- تعیین حجم نمونه با وقت معین…………………………………………………… 29 3-6-1-8-تعیین حجم نمونه در ارتباط با بودجه برنامه تحقیق………………………….. 30 3-6-2- برآورد نسبت در نمونهگیری تصادفی ساده……………………………………………. 30 2-6-3-برآورد حجم برای نسبتها…………………………………………………………………. 32 3-6-4-مزایا و معایب نمونهگیری تصادفی ساده………………………………………………. 33 3-7- نمونهگیری سیستماتیک……………………………………………………………………… 33 3-7-1-برآورد در نمونهگیری سیستماتیک……………………………………………………….. 34 23-7-1-1- برآورد میانگین جامعه…………………………………………………………………… 34 3-7-1-2-محاسبه واریانس نمونه در حالتی که حجم نمونه مضرب صحیحی از جامعه باشد (N = nk) .. 37 3-7-2-مقایسهی کارایی نمونهگیری تصادفی ساده و سیستماتیک به کمک ضریب همبستگی در حالتی که نمونهی انتخاب شده مضرب صحیحی از جامعه باشد( N = nk)………………………………………………………………… 39 3-7-3-برآورد میانگین صفت در جامعه وقتی نمونه مضرب صحیحی از جامعه نباشد(?≠??)….. 40 3-7-4-مزیت و معایب استفاده از نمونهگیری سیستماتیک………………………………………. 41 3-8-نمونهگیری با احتمال متغیر……………………………………………………………………… 42 3-8-1-تعریف نمونهگیری با احتمال متغیر………………………………………………………….. 42 3-8-2-روش انتخاب نمونه با احتمال متغیر…………………………………………………….. 43 3-8-3- روش لاهیری……………………………………………………………………………………… 45 3-8-4- روش خردکردن………………………………………………………………………………….. 46 3-8-5-1- برآورد میانگین جامعه و نمونه در نمونهگیری با احتمال متغیر و با جایگذاریکه برآورد کنندهای نااریب از میانگین صفت در جامعه یعنی است. ………………………………………………………………………………….. 47 3-8-5-2- واریانس برآوردکننده میانگین جامعه و برآورد واریانس برآوردکننده میانگین در نمونهگیری با احتمال متغیر و با جایگذاری……….48 3-8-6-نمونهگیری با احتمال متغیر و بدون جایگذاری………………………………………….. 50 3-9-نمونهگیری طبقهبندی……………………………………………………………………………. 50 3-9-2- 3- میانگین با طبقهبندی……………………………………………………………………… 51 3-9-3- انتخاب حجم نمونه…………………………………………………………………………….. 53 3-9-3-1-انتخاب حجم نمونه در طبقات مختلف……………………………………………….. 53 3-9-3-2- انتخاب حجم نمونه انتساب نیمن……………………………………………………….. 55 3-9-3-3- انتساب متناسب با حجم…………………………………………………………………… 56 3-9-4- نمونهگیری با طبقهبندی برای نسبتها……………………………………………………. 59 3-9-5- انتخاب حجم بهینه طبقات ها با بیشترین دقت……………………………………. 60 3-9-6-مقایسه کارایی نمونهگیری طبقهبندی شده با انتسابهای مختلف با هم و با نمونهگیری تصادفی ساده… 61 3-10- نمونهگیری خوشهای…………………………………………………………………………… 62 3-10-1- تعریف نمونهگیری خوشهای……………………………………………………………….. 62 3-10-2- نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای و چند مرحلهای…………………………………. 63 3-10-2-1-برآورد میانگین و واریانس جامعه، در نمونهگیری با خوشههای هم حجم…… 63 3-10-2-2-ضریب همبستگی خوشهای……………………………………………………………. 67 3-10-3-نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای از جامعهای با خوشههای هم حجم………….. 67 3-10-3-1- برآورد کننده واریانس جامعه……………………………………………………….. 68 3-10-4- مقایسه نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای در حالت تساوی و حجم گروهها نمونهگیری تصادفی ساده…. 68 3-0 1-4-1-تفاوت نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای و نمونهگیری طبقهبندی شده…….. 69 3-10-5- ساختار جامعه نمونهبرداری شده بهصورت خوشههایی با حجم متغییر………… 69 3-10-6- نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای از خوشههایی با حجم متغییر………………… 71 3-10-6-1-برآورد میانگین و واریانس جامعه در نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای با حجم متغییر…. 72 3-11- کاربرد نمونهبرداری در باستانشناسی……………………………………………………….. 74 3-11-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………….. 74 3-11-2-کاربرد نمونهبرداری در بررسی های باستان شناسی………………………………….. 74 3-11-3-بررسی باستانشناسی……………………………………………………………………… 74 3-11-3-1- هدف……………………………………………………………………………………….. 74 3-11-3-2- روشهای بررسی میدانی……………………………………………………… 76 3-11-3-3- استراتژی نمونه برداری………………………………………………………. 77 3-11-3-4-اندازه، شکل و جهت محوطه…………………………………………………… 78 3-11-3-5-انواع شکل و جهت واحدها……………………………………………………….. 79 3-11-3-6-مزایای استفاده از برشهای عرضی……………………………………………….. 80 3-11-3-7-مزایای استفاده از شبکه بندی های مربعی………………………………………. 80 3-11-4-طرح نمونه………………………………………………………………………………. 81 3-11-5-محوطه یا منطقه……………………………………………………………. 81 3-12-نمونه موردی کاربرد نمونه برداری بزرگ مقیاس (منطقه ای): بررسی بخش مرکزی آبدانان.. 82 3-12-1-بررسی بخش مرکزی شهرستان آبدانان…………………………………………. 82 3-12-1-1-شهرستان آبدانان……………………………………………………………………. 83 3-12-1-2-شهر آبدانان………………………………………………………………………… 83 3-12-1-3-آب و هوای شهرستان………………………………………………………. 83 3-12-1-4-کوه ها………………………………………………………………………………. 83 3-12-1-5-دشت های آبدانان……………………………………………………………… 84 3-12-1-6-آبهای شهرستان آبدانان………………………………………….. 84 3-12-1-7-پوشش گیاهی……………………………………………………………. 85 3-12-2-پیشینه بررسی ها در شهرستان آبدانان………………………………… 85 3-12-3-اهداف بررسی………………………………………………………………….. 86 3-12-4-منطقه مورد بررسی…………………………………………………………….. 86 3-12-5-روش بررسی………………………………………………………………….. 87 3-12-6-روش یا چارچوب کار………………………………………………………… 87 3-12-7-نمونه برداری تصادفی ساده……………………………………………………. 87 3-12-7-1-روش کار………………………………………………………………………. 88 3-12-7-2-تعیین حجم نمونه……………………………………………………….. 88 3-12-7-3- انتخاب و بررسی نمونه ها از جامعه…………………………………. 89 3-12-7-4- نتیجه…………………………………………………………………………….. 89 3-12-7-5- اطلاعات بهدست آمده برای بررسیهای بعدی………………………… 89 3-12-8-نمونهبرداری سیستماتیک………………………………………………………… 89 3-12-8-1-انتخاب و بررسی نمونه ها از جامعه…………………………………….. 89 3-12-8-2- نتیجه…………………………………………………………………….. 90 3-12-8-3- اطلاعات بهدست آمده برای بررسیهای بعدی………………………… 90 3-12-9- نمونه برداری با احتمال متغییر……………………………………………… 90 3-12-9-1-روش کار………………………………………………………………………… 90 3-12-9-2-تعیین صفت کمکی…………………………………………………………. 90 3-12-9-3-تعیین حجم نمونهها با توجه به صفات کمکی…………………….. 91 3-12-9-4-نتیجه…………………………………………………………………… 91 3-12-9-5- اطلاعات بهدست آمده برای بررسیهای بعدی……………………… 91 3-12-10-نمونهبرداری خوشهای………………………………………………………… 91 3-12-10-1-روش کار………………………………………………………………….. 91 3-12-10-2-تعیین حجم نمونه ها با توجه به صفات کمکی……………………… 92 3-12-10-3-نتیجه………………………………………………………………………….. 92 3-12-10-4-اطلاعات بهدست آمده برای بررسیهای بعدی………………………… 92 3-12-11-نمونه برداری با طبقه بندی……………………………………………………. 92 3-12-11-1- تعیین حجم نمونه……………………………………………………….. 92 3-13-2- طلاعات به دست آمده برای بررسیهای بعدی………………………… 93 3-13- کاربرد نمونه برداری در بررسیهای کوچک مقیاس (محوطه ای)………. 93 3-14- کاربرد نمونه برداری در انتخاب داده و تاریخگذاری محوطه ها………. 94 3-15- جمع بندی کلی…………………………………………………………………… 95 فصل چهارم: کاربرد آمار توصیفی در پژوهشهای باستان شناسی 4-1-1-مقدمه…………………………………………………………………………………. 103 4-1-2-جدولهای آماری……………………………………………………………………… 103 4-1-3- فراوانی و فراوانی نسبی………………………………………………………….. 104 4-1-4- فراوانی تراکمی و فراوانی نسبی تراکمی…………………………………… 104 4-1- 5-تهیه ی جدول فراوانی داده ها………………………………………………….. 105 4-1-5-1-تهیه ی جدول فراوانی و رسم نمودار متغییر کیفی……………………. 105 4-1-5-2-جدول فراوانی و رسم نمودار داده های پیوسته………………………….. 107 4-1-5-3-رسم نمودار داده های پیوسته برای حالتی که تعداد داده ها کمتر از 25 عدد باشد… 107 4-1-6- تنظیم داده ها در جدول فراوانی………………………………………………. 107 4-1-7- نمودارهای آماری………………………………………………………………………. 109 4-1-7-1- نمودار هیستوگرام…………………………………………………………………. 115 4-1-7-2- نمودار چندبر فراوانی……………………………………………………………… 115 4-1-7-3- نمودار ساقه و برگ……………………………………………………………. 115 4-1-7-4- نمودار دایره ای……………………………………………………………………….. 116 4-1-7-5- نمودار چند بر فراوانی تراکمی………………………………………………. 118 4-1-8- همبستگی و رگرسیون……………………………………………………………… 118 4-1-8- 1- ضریب همبستگی خطی…………………………………………………………. 119 4-1-8- 2- وضعیت ضریب همبستگی خطی………………………………………. 119 4-1-8- 3- ضریب تعیین………………………………………………………………… 119 4-1-8- 4-رگرسیون………………………………………………………………………….. 122 4-1-9-1- مقدمه……………………………………………………………………………… 127 4-1-9-2- جغرافیای زاگرس مرکزی………………………………………………. 127 4-1-9-3- جغرافیای جنوب غرب ایران……………………………………………. 128 4-1-9-4- جغرافیای بین النهرین………………………………………………………. 129 4-1-9-5- جغرافیای استان لرستان……………………………………………………. 130 4-1-9-6- جغرافیای استان ایلام………………………………………………….. 131 4-1-9-7- موقعیت جغرافیایی سد سیمره…………………………………………. 133 4-1-9-8- زمین شناسی منطقه سیمره………………………………………………. 136 4-1-9-9- محوطهی باستانی چشمه رجب…………………………………………. 137 4-1-9-10-پیشینهی مطالعات باستانشناسی منطقه……………………………….. 139 4-1-9-11- پیشینهی مطالعاتی برهمکنش فرهنگی زاگرس مرکزی با مناطق همجوار….. 139 4-1-9-12- برهمکنش فرهنگی و انواع آن………………………………………………. 139 4-1-9-13- شیوهی تحلیل نقوش سفالهای چشمه رجب………………………….. 141 4-1-9-14- گاهنگاری تطبیقی زاگرس مرکزی، سوزیانا و بین النهرین…………….. 142 4-1-9-15-تحلیل آماری نقوش و گاهنگاری سفالهای چشمه رجب………………… 143 4-1-9-16-برهمکنش فرهنگی دورهی مس و سنگ میانی در چشمه رجب……….. 144 4-1-9-17- نتایج………………………………………………………………………………… 150 فصل پنجم: جمعبندی – جمع بندی………………………………………………………………………………… 173 فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………… 175 چکیده: باستان شناسی نو به عنوان یک مکتب جدید کار خود را با تلاش های بینفورد و کلارک در دهه 1960 آغاز کرد. یکی از مهمترین دستاوردهای این مکتب توجه به متغییرها و تحلیل های آماری در پژوهش های باستان شناسی بود. با این کار باستان شناسی از مرحله ی توصیف گذشت و وارد مرحلهی علمی خود یا همان تحلیل شد، زیرا آمار با قدرت بی نظیر خود در تغییر زبان داده ها از توصیف به عدد و تحلیل این اعداد خدمت بزرگی به روشن شدن وضعیت فرضیه های علوم مختلف می کند. در این میان باستان شناسی به عنوان علمی که با حجم انبوهی از داده های مختلفی اعم از سفال ، ابزار ، …. برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید :: بازدید از این مطلب : 630 نوشته شده توسط : admin
دانشگاه علامه طباطباییدانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجیپایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته فلسفه هنرعنوان:هنر و زیبایی از نگاه لویی آلتوسراستاد راهنما:دکتر شمس الملوک مصطفویاستاد مشاور:دکتر احمدعلی حیدریبرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
:: بازدید از این مطلب : 724 نوشته شده توسط : admin
دانشگاهعلامهطباطباییدانشکدهیادبیّاتوزبانهایخارجیپایاننامهی دورهی کارشناسی ارشد رشتهی فلسفهی هنردفاع از نقد اخلاقی هنربا تکیه بر آراء نوئل کَرولدر دو مقالهی ”هنر و قلمرو اخلاق“ و ”هنر و نقد اخلاقی“استاد راهنمادکتر مسعود علیااستاد مشاوردکتر هدایت علویتباربرای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود (در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است) تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است) چکیده: مسألهی اصلیِ این تحقیق همانا ”دفاع از نقد اخلاقی هنر“ است. به دیگرسخن، مسأله و پرسشی که این تحقیق در مقام پِیجوییِ آن برمیآید عبارت است از اینکه آیا رواست که دست در نقد اخلاقی آثار هنری زنیم یا نه. آیا میتوان با معیارهای اخلاقی به نقد و ارزیابی آثار هنری پرداخت یا نه؟ در واکنش به این مسأله، در تاریخِ فکر و فرهنگِ بشر، سه موضعگیری کلّی صورت گرفته است. (1) کسانی با پیشقراولیِ افلاطون بر آن شدهاند که نقد اخلاقی هنر نه تنها روا که ضروری است. یعنی نه فقط میتوان بلکه باید به نقد اخلاقی همهی آثار هنری دست یازید. (2) از سوی دیگر، کسان دیگری چون کلایوْ بِل اظهار داشتهاند که اساساً نباید و نمیتوان به نقد اخلاقی هنر پرداخت. این دستهی دوم، که در واقع باید مخالفان نقد اخلاقیشان خواند، ادلّهی نیرومندی در ردّ این شیوهی نقد هنرها اقامه کردهاند ــ ادلّهای که ظاهراً بدون پاسخ گفتن بدانها نمیتوان نقد اخلاقی را طریقی موجّه برای مواجهه با آثار هنری دانست. (3) و امّا کسانی، بویژه در دهههای اخیر، راه میانهای پیش نهادهاند: همهی آثار هنری را نمیتوان و نباید مورد نقد اخلاقی قرار داد. گزافه است اگر بگوییم که هیچ اثر هنری را نیز نمیتوان یافت که درخور نقد اخلاقی باشد. بلکه، بسته به سرشت و ماهیت آثار هنری، برخی از آنها را میتوان و برخی را میبایست مورد نقدِ اخلاقی قرار داد. به عبارت دیگر، ایشان معتقدند که برخی از آثارِ هنری را، مثل یک معماری که فارغ و برکنار از هر گونه مضمون اخلاقی و غیراخلاقی است، اساساًنمیتوانمورد نقد اخلاقی قرار داد و، از دیگرسو، پارهای از آثار هنری را، نظیر فیلمپیروزی ارادهکه در آن فاشیزمِ هیتلر تقدیس میشود،بایستمورد نقدِ اخلاقی قرار داد. بنابراین، ماهیّت آثار هنری است که روا یا ناروا بودنِ نقدِ اخلاقیِ آنها را تعیین میکند. باری، در این میان، رسالتِ این رساله آن است که با ردّ دیدگاههای گروه دوم، یعنی کسانی که با نقدِ اخلاقیِ هنر مخالفت میورزند، از روا بودن نقد اخلاقی هنر دفاع کند. برای تحقّق بخشیدن بدین امر، به آراء یکی از مدافعان کنونیِ اخلاقگرایی در هنر، یعنی نوئل کرول، توسّل جستهایم. پس، بویژه با تکیه بر دو مقالهی ”هنر و قلمرو اخلاق“ و ”هنر و نقد اخلاقی“ به قلمِ این فیلسوف، استدلالها در ردّ نقد اخلاقی را در پنج دسته سازمان دادیم و در مقام پاسخگویی بدانها برآمدیم. واژگان کلیدی: اخلاقگرایی، اخلاقگرایی فراگیر، اخلاقگرایی معتدل، خودآیینیگرایی، خودآیینیگرایی معتدل، نقد اخلاقی، نقد زیباییشناختی/هنری. فهرست مطالب پیشگفتار . ث چکیده. . . . . . د
2-1. استدلال هستیشناختی و پاسخ بدان. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 2-2. استدلالهای مبتنی بر خودآیینیگرایی و پاسخ بدانها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 2-3. استدلالهای معرفتی و پاسخ بدانها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14 2-4. استدلال ضدّپیامدگرایانه و پاسخ بدان. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 2-5. استدلالهای مبتنی بر خودآیینیگرایی معتدل و پاسخ بدانها. . . . . . . . . . . . . . . . 28
III.هنر و نقد اخلاقی: گزارش مختصری از سمتوسوی تحقیقات اخیر. . . . .. . . . . . 81
2ـ1. استدلال خودآیینیگرایی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84 2ـ2. استدلال مبتنی بر پیشپاافتادگی معرفتی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 2ـ3. استدلال ضدّپیامدگرایی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
مقدّمه درآمد هر گاه خود را جای افلاطونِ جوان میگذارم که میدید چگونه هنر میتواند شریفترین مردمان روزگار، سقراط، را بوالفضولی بدطینت تصویر کند، دستمایهی استهزای عوامش سازد، و مردمان را ترغیب کند که حکم به تبعید یا مرگش دهند ــ کاری که برخی کمدیهای هجوآمیز آن روزگار، از جملهابرهای آریستوفانس، کردند ــ یکّه میخورم و ترسش از هنر را میفهمم. از دیگرسو، وقتی به یاد میآورم که رمانکلبهی عمو تامچطور مردمان را به رنج و ستمی که بر بردگان میرفت آگاه ساخت و موجی به راه انداخت که در تصویب قانون ضدّبردهداری در ایالات متّحده اثر کرد، از نو قوّت قلب میگیرم و دوباره با هنر از درِ آشتی درمیآیم. اگر هنر چنین تیغِ آخته و برّانی باشد، آیا نباید چارهای کنیم که مباد زنگیانی مست، بیخبر، با آن بر جانمان بتازند؟ و آیا نبایست تمهیدی اندیشیم تا مگر ذهن و روانمان را به تیغِ تیزِ هنرمندانی از جنسِ طبیبان جان بسپاریم که بند از بندِ خرافات و جهلهایمان میگشایند؟ هنر توانِ آن را دارد که پریشان و مضطربمان سازد، دلآشوبه و تشویش به جانمان بیفکند، ما را در باورها و عقایدمان دستخوش شکّ و تردید کند، و اساساً دگرگونمان سازد. امّا، از دیگرسو، قدرتِ این را هم دارد که ما را در عقایدمان جازمتر سازد، آراممان کند، احساسی خوشایند در ما ایجاد کند، و آلاممان را تسکین دهد. به سبب برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
:: بازدید از این مطلب : 767 |
|
آرشیو مطالب آخرین مطالب پیوند های روزانه مطالب تصادفی مطالب پربازدید چت باکس
تبادل لینک هوشمند پشتیبانی LoxBlog.Com
|